Ny dansk Arla-chef vil øge salg af brandede produkter hvert år
![Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12265510.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20200219-080236-L-1920x1080we.jpg)
Under coronakrisen begyndte Arlas nye danske landechef, Helle Müller Petersen i jobbet. Hun har allerede sat sig klare mål for salget af især brandede produkter, der udgør mellem 60 og 70 pct. af Arlas omsætning i Danmark.
Det siger hun til Børsen.
"Vores brandede salg er i vækst. Vi håber, vi kan øge med 1-2 pct. i år, og det er altså meget, når man i forvejen fylder så meget. Men jeg satser på at sælge endnu flere af Arlas brands til den danske detailhandel og foodservice. Det er den vej, vi skal. Indtjeningen er bedre – det kan mærkes på bundlinjen og betalingen for ejernes mælk, og det betyder, at vi får mulighed for at investere endnu mere i den innovation og udvikling af nye produkter, som skal sikre vores fremtidige forretning," siger direktøren til Børsen.
I 2019 omsatte Arla samlet for 7,6 mia. kr. i Danmark.
Andelsselskabet Arla øgede i 2019 sit resultat med 7 pct. til 323 mio. euro (2,4 mia. kr.), mens Ebitda-resultatet voksede fra 767 mia. euro i 2018 til 837 mia. euro i 2019.
Koncernens samlede omsætning steg til 10,5 mia. euro (78,45 mia. kr.) mod 10,4 mia. euro (77,70 mia. kr.) i 2018.
Arla kunne torsdag også sætte ansigt på endnu en ny leder i koncernen. Afløseren til Natalie Knight, der tidligere på året stoppede som økonomidirektør i Arla, er på plads. Den nye mand på posten er 38-årige Torben Dahl Nyholm, der tiltræder stillingen med øjeblikkelig virkning.