AgriWatch

Ny dansk Arla-chef vil øge salg af brandede produkter hvert år

Ny dansk landechef i Arla står i spidsen for et salg på omkring 8 mia. kr., men salget skal vokse mere, siger hun.

Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix

Under coronakrisen begyndte Arlas nye danske landechef, Helle Müller Petersen i jobbet. Hun har allerede sat sig klare mål for salget af især brandede produkter, der udgør mellem 60 og 70 pct. af Arlas omsætning i Danmark.

Det siger hun til Børsen.

"Vores brandede salg er i vækst. Vi håber, vi kan øge med 1-2 pct. i år, og det er altså meget, når man i forvejen fylder så meget. Men jeg satser på at sælge endnu flere af Arlas brands til den danske detailhandel og foodservice. Det er den vej, vi skal. Indtjeningen er bedre – det kan mærkes på bundlinjen og betalingen for ejernes mælk, og det betyder, at vi får mulighed for at investere endnu mere i den innovation og udvikling af nye produkter, som skal sikre vores fremtidige forretning," siger direktøren til Børsen.

I 2019 omsatte Arla samlet for 7,6 mia. kr. i Danmark.

Andelsselskabet Arla øgede i 2019 sit resultat med 7 pct. til 323 mio. euro (2,4 mia. kr.), mens Ebitda-resultatet voksede fra 767 mia. euro i 2018 til 837 mia. euro i 2019.

Koncernens samlede omsætning steg til 10,5 mia. euro (78,45 mia. kr.) mod 10,4 mia. euro (77,70 mia. kr.) i 2018.

Arla kunne torsdag også sætte ansigt på endnu en ny leder i koncernen. Afløseren til Natalie Knight, der tidligere på året stoppede som økonomidirektør i Arla, er på plads. Den nye mand på posten er 38-årige Torben Dahl Nyholm, der tiltræder stillingen med øjeblikkelig virkning.

Arla har fundet sin nye økonomidirektør

Arla: Salget er normalt igen

Indvejningen hos svenske Arla-andelshavere falder

Relaterede

AgriWatch trial banner 21 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FødevareWatch