AgriWatch

Millioner og ny viden venter danske virksomheder i ny mejeriaftale

Det er ikke kun ekstra eksportmillioner for danske agrovirksomheder, der er i spil i en ny aftale mellem Danmark og delstaten Californien. "USA er et adelsmærke og kan bruges aktivt i det europæiske salg," siger salgsdirektør i DLG-datterselskab.

Foto: Claus Bonnerup/Digital foto

Der er både eksportkroner og nye komptencer at hente for danske agrovirksomheder i et nyt samarbejde mellem Danmark og den amerikanske delstat Californien.

Den øgede eksport til delstaten estimeres til at blive et "pænt" tocifret millionbeløb, lyder det fra Landbrug & Fødevarers direktør Flemming Nør-Pedersen.

Samtidig kan den amerikanske indstilling til forretninger smitte af på de danske landbrugsvirksomheder, der udvikler teknologi inden for styring inden for foder, gylleforsuring og biogasløninger.

"De danske virksomheder kan lære, hvordan de skal internationalisere sig, og hvordan de kan udvide deres markeder. Generelt kan Danmark have et nationalt eller europæisk mindset, mens amerikanernes udgangspunkt ofte er hele verden," siger Flemming Nør-Pedersen til AgriWatch, der også understreger fagligheden hos den californiske universiteter.

Der er nogle køer, biogasser og metan derovre med store udfordringer. Måske kan vi få nogle pilotprojekter op at køre.

Ivan Baadsgaard, adm. direktør, Grainit

Aftalen vækker også glæde hos en række danske selskaber. Det er blandt andet DLG-datterselskabet Vilofoss, der sælger foderløsninger i Europa, og som har et salgsselskab i USA i forvejen.

"Et mere formaliseret samarbejde vil gøre vores adgang til kunder i Californien og landet nemmere. Vores indtog i USA bliver yderligere intensiveret, og vi ser, at væksten i flere af vores specialprodukter går mod Nordamerika," siger Klaus Andersen, der er international salgsdirektør i Vilofoss, til AgriWatch.

Danmark og Californien har startet et nyt samarbejde, hvor parterne skal hjælpe hinanden med at nå deres klimamål og fremme løsninger i mejerisektoren, der kan øge effektiviteten og reducere klimaaftrykket.

Californien tegner sig med 1400 mælkebedrifter og 1,8 mio. malkekøer for 20 pct. af den samlede mejeriproduktion i USA og har sat sig som målsætning at reducere CO2-udledningen med 40 pct. i 2030.

Hul i markedet

Hos iværksættervirksomheden Grainit vækker aftalen også positive miner. Adm. direktør for selskabet, der udvikler lagersystemer og løsninger til biogasanlæg, ser store muligheder i landet på den anden side af Atlanterhavet.

"Aftalen er fantastisk. Californien er trendsætterne for en stor del af det, der foregår i verden. Ting bliver prøvet af, ting får lov at vokse og breder sig derfra. For mig at se er det med til at sætte skub under tingene - også hos Grainit," siger Ivan Baadsgaard, adm. direktør i Grainit, til AgriWatch.

Ivan Baadsgaard pointerer også, at Graintit kan udfylde et hul på markedet derovre.

USA kan bruges som et adelsmærke i Europa. Det bruger vi aktivt i salget på vores europæiske markeder, fordi vi bærer os i en retning i Euopra om noget, der minder størrelsesmæssigt i USA.

Klaus Andersen, international salgsdirektør, Vilofoss

"Der er nogle køer, biogasser og metan derovre med store udfordringer. Måske kan vi få nogle pilotprojekter op at køre," siger Ivan Baadsgaard.

Grainit yder på nuværende tidspunkt sin service på 22 biogasanlæg i Danmark, og selvom det har stået stille i USA på dette område, så forventer direktøren, at denne aftale og en ny præsident på posten kan accelerere processen i USA.

"USA er ikke særligt langt i sine biogasanlæg lige nu. Udviklingen af infrastrukturen har stået stille de seneste fire år, men med denne aftale og med Joe Biden som præsident kan der komme schwung i tingene igen," siger Ivan Baadsgaard.

Biden-sejr kan sætte fut i dansk agroindustris grønne eksport 

Et adelsmærke

Udover ekstra eksportkroner nu og her ser Klaus Andersen også flere muligheder i samarbejdet.

Som Flemming Nør-Pedersen også pointerer vil et forum med nogle af verdens førende universiteter og selskaber inden for agroteknologi åbne sig op. De danske virksomheder kan træde ind i et netværk, hvor der kan sparres, samarbejdes og handles med de største aktører.

Et øget salg og kompetencer kan også bruges på salget hjemme i Europa, siger Klaus Andersen.

"USA kan bruges som et adelsmærke i Europa. Det bruger vi aktivt i salget på særligt vores østeuropæiske markeder, fordi vi bærer os i en retning i Euopra om noget, der minder størrelsesmæssigt om USA. Det indebærer øget professionalisering, større bedrifter osv.," siger Klaus Andersen.

Samtidig understreger Klaus Andersen, at et øget samarbejde i Californien kan åbne for de resterende 80 pct. af den amerikanske mælkeproduktion, som ligger uden for Californien.

Både Ivan Baadsgaard og Klaus Andersen glæder sig over, at aftalen er sket på et statsligt niveau, som cementerer samarbejdet mellem delstaten og Danmark.

Nu, hvor aftalen er en realitet, vil der komme studiebesøg og besøg af virksomhedsdelegationer på tapetet ifølge Flemming Nør-Pedersen.

USA er Danmarks 10. største marked inden for landbrugsprodukter.

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch