AgriWatch

Aarhus Universitet fjernede afsløring af regnefejl fra hjemmeside

Aarhus Universitet offentliggjorde allerede i august den opdaterede vurdering af lavbundsjorde i Danmark i en nyhed på universitetets hjemmeside. Få dage efter ændrede de tallet.

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Allerede i slutningen af august rettede Aarhus Universitet en regnefejl, der i flere år har betydet, at man har haft et forkert tal for udtagning af lavbundsjorde, skriver Altinget.

Men kun få dage efter ændrede universitetet igen tallet, der fremgik af en nyhed på universitetets hjemmeside. Man ændrede 170.000 hektar, som også er det areal, man anvender i dag, til den noget blødere formulering, at i Danmark "er der mere end 100.000 ha".

Det viser en aktindsigt, som Altinget har fået, hvor embedsmænd i en orientering til fødevareminister Mogens Jensen (S) forklarer, at Aarhus Universitet i nyheden har anvendt arealtallet 170.000 hektar.

"Artiklen er dog siden blevet opdateret igen, og formuleringen er nu: 'I Danmark er der mere end 100.000 ha af sådanne jorde med over seks procent kulstof.' Fejlen nævnes altså ikke længere på deres hjemmeside," lyder det fra embedsmændene til ministeren.

Fejlen i opgørelsen af arealet betyder, at Aarhus Universitet nu regner med cirka 171.000 hektar kulstofrige landbrugsjorde i Danmark - i stedet for 108.000 hektar.

Tallet om lavbundsudtagning kan have store konsekvenser for klimaindsatsen, hvis Danmark skal blive klimaneutral. 
Og derfor gav det også stor kritik fra en lang række partier, at fødevareministeren tilbageholdt oplysninger for Folketinget om, at han allerede i august kendte til regnefejlen og dets mulige konsekvenser.

Venstres fødevareordfører, Erling Bonnesen, er dybt forundret over de nye oplysninger.

"Det er højest mærkværdigt nu at opleve, at Aarhus Universitet selv har ændret eller sløret fejlberegningerne. Det stiller jo sagen i et endnu mere grotesk lys," siger han til Altinget.

Aarhus Universitet forklarer i en mail, at man bliver opmærksom på, at der kan være usikkerhed om det korrekte tal, og at man derfor vælger "at ændre teksten til noget mere neutralt, indtil sagen er ordentligt undersøgt".

Også Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, er forundret over forløbet.

"Det undrer mig såre, at vi ikke har fået den her viden om regnefejlen tidligere, og hvorfor det korrekte tal blev fjernet igen fra universitetets hjemmeside," siger hun til Altinget.

Miljø- og Fødevareministeriet forklarer i en mail til Altinget, at Landbrugsstyrelsen sammen med Aarhus Universitet (AU) gjorde meget for at få styr på de nye oplysninger om arealerne og konsekvenserne af det.

"Ministeriet har på intet tidspunkt bedt AU tilbageholde oplysninger eller justeret deres nyheder. Det er Miljø- og Fødevareministeriets opfattelse, at AU også har haft et ønske om at komme mere til bunds i fejlen og dens implikationer, inden en offentliggørelse," skriver ministeriet.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Altinget.)

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch