Mogens og kollegerne handler landmændenes korn for fire milliarder

Tre millioner ton korn fra danske landmænd er det, som traderne i grovvarekoncernen DLG's danske afdeling håndterer om året. Det er et dynamisk og omskifteligt marked, de skal navigere i for at få den bedste og rigtige pris for landmændenes korn.

Foto: DLG / PR

På ti minutter steg prisen på korn med omkring 25 pct.

Sådan husker Mogens Frederiksen, der er leder af traderafdelingen i DLG, en af mere mærkværdige markedsdage, da Rusland i 2010 pludseligt indførte eksportstop efter en voldsom tørke.

Det er bare et eksempel på, at det kræver sin mand eller kvinde at varetage handlen med de danske landmænds afgrøder.

Hos grovvarekoncernen DLG foregår den handel i Danmark i et team af omkring 10 ansatte. 

Og det er ikke beløb eller volumener i peanuts-størrelsen, som traderne, som de kaldes, står for i grovvarekoncernens danske afdeling. 

Faktisk er det om året cirka 3 millioner ton korn eller svarende til 4 milliarder kroner, fortæller vicekoncerndirektør og leder af traderafdelingen, Mogens Frederiksen til AgriWatch. 

"I Danmark er byg og hvede de råvarer, vi handler mest med, og det er særligt eksporten af hvede og byg til både foder og brød, der er vores største produkter på hylderne," siger Mogens Frederiksen.

Foto: DLG / PR
Foto: DLG / PR
 

En stor del af tradernes job er at undersøge og forudsige, hvordan verdensmarkedet agerer. De skal handle i for at kunne afsætte landmændenes afgrøder. Det kræver, at de er velforberedte og har en strategi på plads. 

Derfor laver DLG's tradere et stort analysearbejde på de internationale markeder, så de kan rette fokus mod de markeder, hvor afsætningsmulighederne er mest optimale. Analysearbejdet dækker blandt andet en gennemgang af den foregående dags markeder, politiske forhold som eksportforbud og afgiftsændringer, samt vejrforhold, der også spiller ind på afgrødepriserne. 

Alt sammen skal være med til at give traderne de bedste kort på hånden, når de skal jagte den bedste pris på afgrødemarkederne. 

Pejlemærkerne på priserne er de internationale børser, Chicago-børsen og den europæiske børs Matif i Paris. 

Ifølge Mogens Frederiksen sker handlerne løbende, og prisen fastsættes på verdensplan. USA, Canada og Rusland er de store udbydere på markedet, som traderne hele tiden holder øje med.  

"Det er en dynamisk verden, hvor prissætningen ændrer sig hele tiden i løbet af dagen. Der, hvor vi får den bedste pris, er ofte, når vi handler med de kunder, som er tættest på os, fordi omkostningerne er lavere. Vi plejer de markeder, som er tætteste på os. Vi afsætter meget i Sydeuropa og Mellemøsten, hvor der er en stor efterspørgsel," siger Mogens Frederiksen. 

Dynamisk og omskifteligt 

Mogens Frederiksen fortæller, at et godt marked er der, hvor efterspørgslen er størst. Efterspørgsel kommer primært fra Sydeuropa og Mellemøsten, som er store markeder med en skarp konkurrence. 

"Vi er godt stillet i Danmark, for vi har opbygget systemer, hvor vi kan vise sporbarheden, kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er et godt udgangspunkt, fordi kunderne har tillid til de produkter, vi kan levere," siger han og tilføjer: 

"På commodity-markedet handles der med store mængder til skarpe priser. Det er et meget dynamisk og omskifteligt marked, og som trader skal man hele tiden se, hvor den næste mulighed er henne. Hvis ikke du er der til tiden, kommer du ikke med. Så du skal kunne forudsige markeder, og relationerne er samtidig vigtige. Både firmamæssigt og personligt," forklarer han.

Hvis ikke du er der til tiden, kommer du ikke med. Så du skal kunne forudsige markeder, og relationerne er samtidig vigtige

Mogens Frederiksen
Foto: DLG / PR
Foto: DLG / PR
 

Mogens Frederiksen forklarer, at det som trader er vigtigt at være et skridt foran, fordi tradere ofte arbejder med en horisont på op til et år forud. Det betyder, at de også begynder at handle årets høst, inden den er landet. 

"Hvis du har en stor høst, så kan det være tungt at handle. Når der er balance i markedet, så er det mere levende, end hvis der stort overskud af korn," fortæller cheftraderen. 

Ifølge Mogens Frederiksen har særligt verdens øgede befolkningstilvækst stor betydning for handlen med afgrøder, fordi efterspørgslen generelt bliver større. Den stigende levestandard påvirker også efterspørgslen, ligesom brugen af afgrøder til energiproduktion også har en effekt. 

Et investeringsobjekt 

Generelt tales der om, at handlen med afgrøder er meget volatil, og det er særligt udbuddet af afgrøder, der spiller ind på, hvor volatilt markedet er. 

"Vi har set en tendens efter finanskrisen, hvor der kom lave renter, at det er blevet interessant at investere i afgrøder, og andelen af fonde, der investerer i commodities er stigende. Det stimulerer markedet, og der kommer større udsving," fortæller Mogens Frederiksen. 

Med mange års erfaring som trader i DLG har Mogens Frederiksen oplevet mange dage på afgrødebørserne- og markederne. Men han husker særligt en dag, hvor handlen var speciel.

Foto: DLG / PR
Foto: DLG / PR
 

"Der var for nogle år siden, at Rusland indførte importstop, og da steg markedet 20 euro på ti minutter. Det var et hop på 20-25 pct. på ti minutter. Det er vildt. Men så finder det sit leje igen. Uforudsete ting øger eller begrænser udbuddet. Perioder med voldsomme vejrfænomener, som påvirker høsten størrelse, kan skabe store udsving," siger han. 

Digitale løsninger 

Over årene har han kunnet følge, hvordan handlen på børserne har udviklet sig og er blevet mere elektronisk. Det gør markedet mere transparent, fordi verdensnyhederne hurtigere kommer frem til traderne. Også digitale platforme som DLG's egen DLG Crop, danske Commoditrader, og en række udenlandske platforme er i vækst. 

"Det gør, at markederne reagerer hurtigere end før. Det er positivt, at der er bevægelse. Det giver muligheder," siger Mogens Frederiksen og nævner de mange digitale løsninger som en del af fremtidens handel med afgrøder. 

"Vi kommer langt med digitale løsninger. Det tror vi på, og det kommer til at gå hurtigere. Det vinder frem, fordi det gør markederne gennemsigtige. Alle ved, hvad der er op ned. Det gør det hurtigt, fleksibelt og billigt," siger Mogens Frederiksen, der dog ikke forventer, at robotterne gør sit indtog på afgrødebørserne, som det er set i den finansielle sektor. 

Han mener, at de personlige og menneskelige relationer fortsat vil have afgørende betydning. 

"Jeg tror ikke rigtigt på, at robotterne for alvor vil vinde indpas her, men at vi fortsat vil have mennesker i begge ender. Vi tror på den personlige kontakt.  Der vil være mennesker, som både producerer og forbruger det, men det bliver mere digitalt. Det er hele kæden, som vinder på det," siger Mogens Frederiksen.

Foto: DLG / PR
Foto: DLG / PR
 

Ligesom i mange andre virksomheder må DLG's tradere i denne coronatid sidde på hjemmekontorerne og passe jobbet med at sælge landmændenes afgrøder, og ifølge cheftraderen har coronavirus også ændret på markederne. 

"Det er anderledes at handle. Markederne er lidt usikre, og de er mere uforudsigelige end tidligere. Det er blevet sværere at forudse, hvordan verden ser ud om to måneder. Som det ser ud nu, er der på nogle markeder en tendens til, at man bliver lidt mere protektionistiske, men det er ikke noget, vi i DLG mærker så meget til. Der er dog ikke en så lang horisont som ellers. Det bliver mere kortsigtet," forklarer Mogens Frederiksen.

Som det ser ud nu, er der på nogle markeder en tendens til, at man bliver lidt mere protektionistiske, men det er ikke noget, vi i DLG mærker så meget til

Mogens Frederiksen

Før coronavirusset rullede ind i verdens lande var traderne i DLG ofte på kundebøsøg for at pleje og udvide relationerne. 

"Vi kommer ikke ud og besøger så mange kunder, og vi ser også, at nogle af kunderne på grund af situationen bliver lidt mere pressede. Der er mange forhold, som spiller ind, fordi forbrugerne ikke har det lange lys på. Der handles stadig på børserne, men handlen er lidt mere langsom end tidligere," fortæller Mogens Frederiksen. 

DLG køber og sælger afgrøder som korn, raps, soja og majs. Sammen med handlen med husdyrernæring og plantedyrkning udgør det koncernens division for Agribusiness. Den division udgør over 60 pct. af DLG's samlede omsætning.

DLG køber igen op i Tyskland

DLG-formand om manglende opkøb: Intet er parkeret

DLG's omsætning runder milepæl i udfordrende år