AgriWatch

Økologisk mejeriselskab peger kikkerten mod udlandet i jagten på vækst

Med knap 400 mio. kr. i omsætning har Naturmælk fået den del af totalmarkedet, som mejeriet føler er passende i Danmark. Nu skal nye markeder angribes.

Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

Da Leif Friis Jørgensen begyndte som adm. direktør i det økologiske mejeriselskab Naturmælk i år 2000, omsatte selskabet for omkring 40 mio. kr.

Efter 20 år i spidsen for selskabet er årsomsætningen nu næsten ti gange større med 389 mio. kr.

Væksten er kommet på baggrund af økologiske mejeriprodukter fra danske andelshavere og salg til danske forbrugere. Skal væksten fortsætte, skal der nu kigges mod udlandet.

"Vi har alt for lidt eksport. Langt over 90 pct. af vores omsætning er kommet fra hjemmemarkedet. Vi har fået vores fair share i Danmark, og det gør, at vi hele tiden kigger på, hvad der sker på mulige eksportmarkeder," siger Leif Friis Jørgensen og tilføjer:

"Det kunne være lækkert, hvis vi kunne nå 15 pct. eksport, men det bliver måske svært, når vi har fået så høj en omsætning. Lige nu vil jeg ikke komme med en konkret udmelding, jeg kan blive hængt op på."

Naturmælk og datterselskabet Øllingegaard har samlet 44 danske andelshavere.

Tyskland og Japan i tankerne

Det er ikke første gang, at Naturmælk varsler en offensiv på eksportmarkederne, men det er aldrig lykkedes selskabet at bide sig ordenligt fast.

Men modsat Naturmælk har flere andre danske mejerier godt gang i eksporten. Leif Friis Jørgensen fortæller, at strategien derfor er at få gang i salget uden for det danske kongerige ved at alliere sig med en eller flere af disse mejerier.

"Vi er i tæt dialog med vores kolleger, som allerede har rettet noget af deres skyts ind mod nogle eksportmarkederne," siger Leif Friis Jørgensen, der ikke vil konkretisere, hvilke selskaber der er tale om.

Naturmælks analyse af potentielle markeder har peget på særligt to markeder, der er interessante for selskabet. Et tæt på og et langt væk.

"Der er ikke rigtig kommet gang i det tyske foodservicemarked for økologi. Det er vi meget opmærksomme på, at det kan komme, og så får vi måske en mulighed. Jeg har også sat radaren ind på Japan, fordi de er meget inspireret af os i Norden. Samtidig er der en stærk købekraft, så det kan godt blive interessant for os," vurderer Leif Friis Jørgensen.

Investerer i automatisering

Da Naturmælk i december offentliggjorde regnskab for 2018/19 blev det stemplet som utilfredsstillende af topchefen. Det skyldes blandt andet, at bundlinjen dykkede fra 6,4 mio. kr. til 2,1 mio. kr.

Derfor er der i indeværende regnskabsår benhårdt fokus på vækst.

"Vi kigger ind i en forøgelse af både top- og bundlinje. Vi ligger en smule efter vores budget lige nu, men vi er tæt på. Det er vi tilfreds med, når vi ser, at der er nogle tendenser, der er på strandhugst i vores kerneforretning. Vi har rigtig meget fokus på at få en sundere bundlinje. Den kommer blandt andet i kraft af at investere i besparelser og effektivetsforbedringer på den korte bane."

Virksomhedens investeringer i materielle anlægsaktiver var i 2018/19 på 11,9 mio. kr., og også i det igangværende regnskabsår, der begyndte i oktober, er der fokus på investeringerne.

"Vi skal have løftet vores automatiseringsniveau en anelse. Investeringerne fortsætter, så vi reducerer arbejdsløn og tunge løft, så vi kan bruge pengene på nogle andre produkter."

Relaterede

AgriWatch trial banner 21 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FødevareWatch