AgriWatch

Naturmælk følger trop: Plantedrik på trapperne

Præcis som Arla og Thise er mejeriselskabet Naturmælk inden længe klar til at sende plantedrik på markedet. Over tid skal alle råvarer komme fra egne andelshavere, fortæller direktøren.

Leif Friis Jørgensen, adm. direktør i Naturmælk Foto: Casper Dalhoff/Polfoto/Arkiv

Kampen om de kunder, der køber plantedrikke, stiger markant i løbet af få måneder.

Blandt de nye aktører på området er mejeriselskabet Naturmælk, der er på trapperne med deres bud på mælkealternativ.

"Vi er nødt til at forholde os til, at plantedrikke er en del af markedet og komplimenterende produkter for mejeriprodukter. Vi arbejder benhårdt på udvikling af vores produkter, og man kan godt risikere, at vi kommer med vores produkter i de kommende tre måneder," siger Leif Friis Jørgensen, adm. direktør i Naturmælk. Han ønsker ikke at præcisere, hvornår produkterne bliver lanceret.

Med selskabets entré på markedet bliver kampen intensiveret markant, da også Arla og Thise har meldt ud, at deres første varianter kommer i handlen i løbet af foråret.

Ifølge Leif Friis Jørgensen er det oplagt at hoppe med på toget i stedet for at kigge på, at det suser forbi. Han frygter ikke, at det vil kannibalisere på for meget på den eksisterende forretning.

"Det er et naturligt skridt for os. Vi skal i samarbejde med vores andelshavere tilbyde kunderne de produkter, som de vil have. På mellemlang bane skal råvarerne i vores produkter komme fra vores andelshavere, når det kan lade sig gøre," siger Leif Friis Jørgensen, der har været direktør i Naturmælk siden år 2000.

Han fortæller videre, at det på lang sigt er planen, at alle selskabets planteprodukter skal produceres med råvarer fra andelshaverne.

"Jeg har været med i det her spil i så mange år, og tiderne skifter. Jeg vil også videregive en forretning, som fungerer på den lange bane," lyder ræsonnementet bag beslutningen.

36 landmænd i Jylland og på Fyn leverer til Naturmælk, mens søsterselskabet Øllingegaard får deres produkter fra otte økologiske landmænd.

Vil udvikle sig til fødevarebrand

Ifølge dagligvarekoncernen Coop, der ejer butikskæder som Fakta, Kvickly og Superbrugsen, er salget af mælk i Danmark faldet løbende siden 2010.

Modsat er salget af plantebaserede drikke som havre-, soja-, mandel- og risdrikke haft høje vækstrater, men sammenligner man forbruget af plantedrikke med komælk, udgjorde plantedrikkene kun 2,6 pct. af det samlede salg i 2018.

Markedet for plantedrikke i Danmark er i øjeblikket domineret af spillere som svenske Oatly og danske Naturli Foods, der er ejet af norske Orkla.

Sidstnævnte producerer foruden plantedrikke også en stribe andre plantealternativer til animalske produkter, og selskabet kan godt bevæbne sig til konkurrence på flere fronter fra Naturmælk.

"Vi kigger på muligheden for andre fødevareprodukter, som giver mening for vores andelshavere at levere til. Det er et arbejde, der kører på den lange bane," siger Leif Friis Jørgensen.

Hvor lang er den lange bane?

"Det kan du slet ikke få mig til at sætte dato på."

Ifølge direktøren arbejder Naturmælk på over tid at udvikle sig fra at være et mejeriselskab til at være et fødevareselskab.

Naturmælk præsenterede i december sit årsregnskab for 2018/19. Her steg omsætningen med 4 pct. til 388,7 mio. kr., mens bundlinjen faldt til 2,1 mio. kr., hvilket var et fald på over 4 mio. kr. sammenlignet året forinden.

"Der skal være penge til væksten, og her er vi ikke landet, hvor vi gerne ville i år, for vi ville gerne have betalt en bedre pris til vores landmænd, selvom vi ligger nogenlunde på markedsniveau. Vi mener, at det som vi kræver af vores landmænd, det beretter til en bedre pris, og derfor kigger vi nu også på, hvordan vi kan gøre det bedre i det kommende år," sagde Leif Friis Jørgensen i december som en rekation på regnskabet.

Han påpegede desuden, at der i året blev indvejet 42 mio. kg. mælk, og at der forventes at blive indvejet 46-48 mio. kg. mælk i det nu igangværende år.

Relaterede

AgriWatch trial banner 21 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FødevareWatch