Chr. Hansen har sat skik på enorme mængder data
![Foto: PR/Chr Hansen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12276840.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Lise%2520Mortensen%2520Chr%2520Hansen.jpg)
Ingredienskoncernen Chr. Hansen har arbejdet målrettet med at få centraliseret og strømlinet data, så det giver værdi kommercielt.
Det skriver Børsen.
Chr. Hansen genererer med øget brug af automatisering og robotter langt mere data end tidligere. For at drage fordel af de store mængder data har det været vigtigt at strømline og centralisere data fra virksomhedens mange afdelinger.
"Vores centrale data er det fundament, som alt andet i vores virksomhed hviler på. Vi er i en fase nu, hvor vi har dataspor i alle dele af vores forretninger, så de kan oversætte den virkelighed, de lever i til nogle digitale løsninger, der igen kan give hele forretningen mere værdi," siger Lise Mortensen, finansdirektør og it-ansvarlig i Chr. Hansen, til mediet.
I august 2020 kom Chr. Hansen med en ny 2025-strategi, og her blev divisionen Plant Health, der udvikler og sælger naturlige plantebeskyttelsesmidler til landbrug, udpeget som et såkaldt "fyrtårn".
For at opnå det prædikat kræver det, at selskabet ser et potentiale for en omsætning på mindst 100 mio. euro om året i en ikke nærmere defineret fremtid.
Frem mod 2025 er målet, at 25 millioner hektar landbrugsjord bruger løsningerne fra Chr. Hansen.