AgriWatch

Privatslagteri vil "give den gas" efter investeringer for over 300 millioner

Slagteriet Danepork har på tre år investeret omkring 170 mio. kr., mens en udvidelse til 140 mio. kr. er undervejs. Firmaets direktør mener dog ikke, at selskabet har en konkret vækststrategi.

Foto: PR Danepork

Der er blevet slagtet igennem hos den danske virksomhed Danepork det seneste år. Det har selskabets ingen intention om at stoppe. Tværtimod.

Det privatejede firma, der er Danmarks tredje største slagteriselskab, har investeret gevaldigt de seneste år med mere på vej.

Ifølge Daneporks regnskaber har slagteriet de seneste tre år investeret knap 170 mio. kr. Investeringer, der er gået til effektivisering af produktionen samt slagteriselskabets aktiviteter inden for udbening, pakkeri og forarbejdning.

Jeg forventer de samme resultater for det kommende år. I året efter giver vi den gas

Leo Grønvall, adm. direktør og ejer, Danepork

Firmaet er desuden ved at udvide slagteriet, hvilket bliver en investering på omkring 140 mio. kr., fortæller adm. direktør og ejer i Danepork, Leo Grønvall.

På trods af de markante investeringsbudgetter løfter fødderne sig ikke fra jorden for direktøren.

"Vi har ikke store armbevægelser, kan jeg sige dig. Jeg synes, vi er stille og rolige, og jeg har det fint med at være tredje hjul på det danske marked. Vi har ikke nogen ambitioner om at nå en vis omsætning eller en vis størrelse. Vi udvikler forretningen i takt med det, der giver mening. Der er ingen vækststrategi – i hvert fald ikke en, der er skrevet ned," siger Leo Grønvall til AgriWatch.

Øger antallet af leverandører

Det, der for nuværende giver mening for Leo Grønvall, er altså en udvidelse, hvor antallet af kvadratmeter bliver øget fra ca. 10.000 til ca. 15.500 kvadratmeter.

For selv om selskabet er på vej mod et rekordantal i slagtninger i 2020 med knap 430.000 slagtninger for året før december er talt op, vil der i fremtiden være behov for at slagte endnu mere.

"At vi mener, vi kan øge antallet af slagtninger, bygger på aftaler, der allerede er indgået. Vi slagter svin fra de leverandører, vi har aftaler med nu, og så er der nye aftaler, der træder i kraft til efteråret, når slagteriet er færdigt," siger Leo Grønvall.

Direktøren fortæller, at han ikke har tal på, hvor mange leverandører selskabet har, "men det er i hvert fald ikke mindre end de 35, jeg tidligere har fortalt, vi har," siger han.

Indtil videre har selskabet i år slagtet flere svin grundet en kombination af et højere antal leverandører samt leverandører, der har udvidet, påpeger direktøren.

Leo Grønvall mener, at Danepork kan tiltrække svineproducenter ved netop ikke at være lige så store som Tican og Danish Crown, der i 2020 foruden december har slagtet henholdsvis 3,6 millioner svin og 11,5 millioner svin.

"Det er bestemt et hårdt marked, men der er nogle, der godt kan lide en lidt mindre privat virksomhed, hvor du kan lave aftalen med 'ham selv'. Jeg tror, vi alle sammen godt kan lide at føle, vi er i centrum og kan ringe direkte til beslutningstageren, og det ikke skal gå gennem flere rundbordmøder," siger Leo Grønvall.

Nyt slagteri til september

Byggeriet af Daneporks nye slagteri er blevet en anelse forsinket, men Leo Grønvall forventer, at udvidelsen er færdig og klar til drift i september 2021.

Hvor meget, selskabet kommer til at slagte, afhænger af markedet og tilmeldingerne, fortæller han. Direktøren forventer dog, at Danepork vil slagte omkring 12.000-15.000 svin i ugen, hvilket svarer til et års slagtninger på 620.000-780.000.

"Målet med det nye slagteri er selvfølgelig at få øget kapaciteten, men vi øger kapaciteten til markant mere, end vi kan se, vi får brug for, så vi kan blive ved med at levere den slagtekvalitet, vi har i dag. Vi ved, hvad der kommer, og hvad vi skal holde fast i," siger Leo Grønvall.

Der er nogle, der godt kan lide en lidt mindre privat virksomhed, hvor du kan lave aftalen med 'ham selv'

Leo Grønvall, adm. direktør og ejer, Danepork

Han understreger desuden, at det er vigtigt at have en overkapacitet, så Danepork kan tage udsving i leverancerne. På den måde vil firmaet sikre, at det ikke kommer bagefter ved helligdage, og at alle landmændenes svin kan aftages.

Danepork fik i 2019/20 salgsfremgang på begge sine hovedsegmenter for fersk og frosset svinekød. Segmenterne steg med henholdsvis 33 pct. og 138 pct. til 575,8 mio. kr. og 230 mio. kr.

I Asien er Kina, virksomhedens største marked, mens det danske hjemmemarked er det vigtigste ifølge Leo Grønvall. Ejeren fortæller, at Danepork ikke har kigget på muligheden for at øge frysekapaciteten endnu.

"Det har vi ikke et behov for lige nu, da vi arbejder intenst på at bygge slagteriet og derefter bygge nye nedkølingsrum. Vi har en god aftale med et frysehus i Vejle, der tager sig af alt indfrysning og oplagring," siger ejerlederen.

Danepork, der oprindeligt gik under navnet Slagtergården St. Lihme, fik samtidig det største overskud i selskabets historie. Bundlinjen blev forøget med over 5 mio. kr. til 25,7 mio. kr. Samtidig lød omsætningen på 805,8 mio. kr.

"Jeg forventer de samme resultater for det kommende år. Toplinjen kan selvfølgelig variere meget afhængig af noteringen, men ellers forventer vi en lignende bundlinje. I året efter giver vi den gas," siger Leo Grønvall.

Danepork har omkring 185 ansatte.

Et møde på en burgerbar endte i privat økologisk afsætningsfirma  

Privatejet slagteri kører på under halv produktion efter coronasmitte 

Hurtigtvoksende privatslagteri lander rekordår 

Mere fra AgriWatch

Politisk flertal afsætter 850 millioner til Power-to-X

Industrien bifalder bred politisk aftale om at afsætte en lille milliard til den danske deltagelse i EU's grønne brintprojekt. Den endelige udvælgelse af projekter ventes inden for uger, hvor et projekt om grøn ammoniak er med i opløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch