AgriWatch

Ny Skov-direktør har øje for udvikling og blikket rettet mod vækst

Leo Østergaard kan efter 12 år i ventilationsvirksomheden Skov snart skrive adm. direktør på cv'et. Han beskriver sin forgænger som en mentor.

Foto: PR Skov

"Nu hænger jeg på det og står med ansvaret."

Sådan husker Leo Østergaard selv tilbage på tankerne, da han blev spurgt af bestyrelsesformanden i Skov, om han ville tage jobbet som adm. direktør i selskabet.

Skov-direktør stopper efter 16 år 

Siden august har Leo Østergaard haft jobbet som salgsdirektør, men han er nu udpeget til at afløse Jørgen Yde Jensen som topchef i Skov, der laver ventilations- og manegementløsninger til fjerkær- og svinebedrifter.

Det må siges at være en mand fra egne rækker, som Jørgen Yde Jensen og Skov-bestyrelsen har peget på. Til januar, når nøglerne til direktørkontoret overdrages, har han været 12 år i Skov. De sidste mange år har han tilmed haft tæt parløb med direktøren, så det kom måske ikke som den største overraskelse, at Skov spurgte, om han ville tage jobbet.

"Jeg husker det ikke som et enkeltstående tilfælde. Det kom snigende med indikationer. I sidste ende var der en formel samtale med bestyrelsesformanden, hvor det gik op for mig, og jeg fik to streger under, at de ville have mig som direktør," siger Leo Østergaard til AgriWatch.

Det er åbenlyst, at den nye direktør er glad for chancen, og han kalder selv den nye udfordring for et drømmejob.

Afgående Skov-direktør om afløser: "Han er næsten uddannet til at tage jobbet" 

"Det betyder rigtigt meget for mig. I 12 år arbejdet sammen med Jørgen omkring udviklingen af Skov og har været med til mange elementer. Det er en spændende udfordring for mig at fortsætte det arbejde. Det gode for mig er, at jeg har Jørgen i bestyrelsen at trække på," siger han og tilføjer:

"Han holder mig nok lidt i ørene, er jeg bange for," lyder fra Leo Østergaard, der griner.

Åben direktør

Skov får ifølge Østergaards eget udsagn en direktør med stor viden om forretningen, forretningsområder og segmenter.

Han kalder samtidig sig selv en meget åben direktør, der vil involvere medarbejderne så meget som muligt.

"Jeg har en lyst og evne til at udvikle. Jeg kom ind i Skov med en ingeniørbaggrund, og jeg evner at udvikle. Det har Jørgen også gjort, og det vil jeg fortsætte," siger Leo Østergaard.

Han har under sin tid i Skov været udstationeret tre år i Asien, hvor han skulle udvikle de asiatiske markeder for ventilationsvirksomheden. Tiden i Asien gav indsigt og mod til at udvikle salgsorganisationen, som har været opgaven hidtil.

"Da jeg kom tilbage for fire år siden, satte jeg mig for øje, at sælgere kom tættere på kunderne. En klar regionalering af Skovs markedstilstedeværelse, så vi ikke fløj ud fra Danmark, men var derude. Vi har udviklet salgsstyrken, forhandlernetværk og service, så vi har et net, vi kan stå og vokse på," siger Leo Østergaard.

Mentor i direktør

Det er tydeligt på både Jørgen Yde Jensen og Leo Østergaard, at de kender hinanden godt.

I de snart 12 år i Skov har Leo Østergaard både fungeret som teknisk direktør, ansvarlig for markedet i Asien og senest som både salgschef og salgsdirektør.

Jørgen Yde siger, at du nærmest er uddannet til jobbet. Har du været i en form for mesterlære?

"Det kan du godt sige. Jeg betragter Jørgen som en stærk mentor - også fremover. Vi har været tæt på hinanden i mange år. Jeg tror, jeg har lært meget af ham, men jeg håber at bringe nye perspektiver ind i virksomheden," siger Leo Østergaard.

Mål om milliard

Skov kunne senest fremvise en økonomisk fremgang for regnskabet 2019/20.

Her landede Skovs omsætning på knap 900 mio. kr., og selvom Leo Østergaard ikke vil sætte en dato på, så tør den kommende direktør godt sige, at målet er ramme den runde 1 mia. kr. i omsætning.

"Det er ambitionen, og det er vores næste mål. Tiden må vise, hvornår det kommer," siger Leo Østergaard.

Han hæfter sig ved flere elementer i strategien frem mod 2025, der skal føre Skov frem til målet. Det er organisk vækst suppleret af opkøb.

"Vi skal vækste organisk, og der vil komme muligheder for opkøb, så vi kan putte ekstra forretning på. Samtidig har vi nye forretningsområder som insekter og digitale services. De spor har vi lagt ud, og det skal jeg skabe resultater på," siger Leo Østergaard.

Den kommende direktør tilføjer, at udviklingen af kerneforretningen vil komme ved at vinde markedsandele på de omkring 80 markeder i verden, Skov er i.

Sådan er det gået Skov under Jørgen Yde Jensens ledelse 

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch