AgriWatch

Gødningskæmpe nærmer sig igen milliardomsætning i Danmark

2019 var et godt år for Yara Danmark. Selskabets nye kommercielle direktør skal fastholde selskabets markedsandele for gødning til landbruget.

Foto: Yara / PR

I begyndelse af marts satte en ny mand sig i stolen som kommerciel direktør for Yara Danmark.

Det er Jens Jakob Larsen, der kom fra en stilling som adm. direktør i GC Rieber Salt. Men muligheden for igen at komme tæt på landbruget trak ham til Yara, hvor han er ansvarlig for selskabets handel med gødning i Danmark.

Og det er en stor forretning, som han nu skal være med til at styre. Ifølge den nye kommercielle direktør er selskabet nemlig godt på vej i Danmark. Og selvom årsrapporten for 2019 endnu ikke er landet, så løfter han lidt af sløret for slagets gang.

"Omsætningen tager et nyt skridt op, så vi nærmer os milliarden igen. Vi kommer fornuftigt ud af 2019. Vores danske selskab er en blanding af gødning og industriprodukter. Det er lidt præmaturt at sige noget om detaljerne, men vi har haft et godt salgsår i 2019," siger Jens Jakob Larsen til AgriWatch.

Men han er lidt mere forsigtig med at fortælle om forventningerne til 2020, som for alle virksomheder står i coronavirussets tegn.

"Indtil videre er vi kommet godt fra start. Det tegner fornuftigt. Vi er ikke klar med de første kvartalstal endnu, men det tegner godt. Der er usikkerheder, når vi kommer længere frem, fordi prisdannelsen på gødning i Danmark afhænger af prisdannelsen i verden. Det indvirker på vores muligheder for at skabe resultater," siger Jens Jakob Larsen.

Ifølge den kommercielle direktør har energiprisen stor indflydelse på, hvordan produktionsprisen på gødning er.

Og netop coronakrisen har ikke haft store konsekvenser for Yara indtil nu. Virksomheden har dog andre områder, hvor den følger udviklingen nøje.

"Vi har været opmærksomme på, hvor der kunne blive problemer i drift eller flaskehalse. Vi vil holde forsyningen kørende, og det er lykkedes indtil nu. Hverken salg eller distribution er negativt påvirket af situationen," forklarer Jens Jakob Larsen.

Afgrænsning af markedet

Jens Jakob Larsen er helt bevidst om, at han kommer til en virksomhed, som er en betydelig aktør på det danske marked, hvilket også tallene for markedsandelene viser.

"Vi har en markedsandel på knap 50 pct. i Danmark, men vi har produktionskapacitet til at være større. Der er en begrænsning, fordi der er segmenter, vi ikke er i. Vi har vores særlige styrke inden for de samgranulerede gødningsprodukter," siger Jens Jakob Larsen og tilføjer:

"Vi har et mål om at vokse, men det er et modent marked, hvor efterspørgslen stort set ikke ændrer sig væsentligt år for år," siger han.

Strukturudviklingen i dansk landbrug er også en faktor, som virksomheder som Yara skal forholde sig til. Men ifølge den kommercielle direktør åbner det også muligheder, at bedrifterne bliver færre, men større.

"De store enheder med mere jord afkræver også værktøjer til at holde overblik og få informationer om detaljerne fra marken, og de kan lettere investere i udstyr til præcisionsgødning," siger Jens Jakob Larsen.

Netop præcisionsudstyr er et af de områder, som Yara de seneste år har investeret i. Ifølge Yara kan virksomhedens udstyr forbedre landmandens resultat med op til 250-450 kr. per hektar om året, og det gør det attraktivt for især større landbrug at investere i den nye teknologi.

På det danske marked er Yaras konkurrenter andre gødningsproducenter fra Europa og Rusland. Men fælles for de fleste gødningsproducenter er, at de sælger deres produkter gennem de danske grovvareselskaber.

Derfor har Yara ifølge Jens Jakob Larsen også en udfordring i at være stærkere til at markedsføre sine produkter bedre.

"Jeg kommer til en veldrevet virksomhed, der leverer gode resultater. Vi skal føre det gode arbejde videre sammen med vores distributører. Vi er aktør i et politisk styret marked, hvor der er stort fokus på kontrol af forbruget af gødning. Derfor skal vores produkter bruges mest fornuftigt både økonomisk og miljømæssigt, fordi vi og landbruget skal bevare den politiske ret til at være her, " siger Jens Jakob Larsen.

Yara er globalt tilstede på markeder i 160 lande og omsatte for 12 mia. dollars og kom ud med et Ebitda på 2 mia. dollar i 2019.

Yara Danmark henter ny markedschef

Gødningsproducent fik besøg af demonstranter

Yara og Lantmännen vil lave fødevarer uden fossile brændstoffer

Relaterede

AgriWatch trial banner 21 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FødevareWatch