Der er gang i startup-miljøet omkring udviklingen af markrobotter til landbruget. Blandt de førende er Naio Technologies, som nu sætter tal på salget af de selvkørende markmedarbejdere.
Det skriver Landbrugsavisen.
"Vi startede i 2011, og i 2013 solgte vi vores første lille robot. I 2014 solgte vi syv af slagsen, i 2016 45, og senest i 2019 solgte vi 150 robotter til landbruget," sagde Gaëtan Séverac, medstifter og teknisk direktør i Naio, ifølge Landbrugsavisen på konferencen Smart Farming i Düsseldorf.
I februar skrev AgriWatch, at danske har solgte 15 robotter af selskabets nyeeste model. Ifølge adm. direktør Ole Green er det forhåbningen, at selskabet kan sælge 40-60 robotter af modellen i år, hvilket svarer til en omsætning i omegnen 45-60 mio. kr.
"Vi vil gerne runde 1000 robotter, inden vi fylder 10 år i 2025. Det kommercielle er ved at være der, og det viser sig nu, at der er kunder, der rykker, så vi skal vise, at vi kan være en full-line producentvirksomhed," sagde direktøren til AgriWatch.