AgriWatch

Dansk stifter måtte sove på bagsædet af sin bil: Nu har han solgt sin virksomhed til globalt kemiselskab

Den danske stifter af teknologifirmaet Cloudfarms har solgt selskabet til det store kemifirma BASF. Nu fortsætter han i spidsen for virksomheden, han kalder sit barn. Ambitionen er at gøre selskabet verdensførende.

Jens Toppenberg (th) og Gregor Raýman stiftede for syv år siden Cloudfarms, som netop er blevet solgt til kemifirmaet BASF. Foto: PR-foto Cloudfarms

En jobmulighed bragte i 2005 Jens Toppenberg til Slovakiet. Ansat af IT-selskabet Oracle Corporation var han og familien placeret i et fremmed land. Et netværk af danskere bragte dog Jens Toppenberg tæt på en mulighed og en idé, der i dag har betydet et salg af virksomheden Cloudfarms til det store kemifirma BASF.

Cloudfarms, som blev etableret i 2013 af Jens Toppenberg og kollegaen Gregor Raýman, leverer en cloudbaseret softwareløsning til svineproduktioner, som giver producenter let adgang til data ift. sporing, analyse, produktions- og præcisionsstyring.

Et system, der hjælper producenterne til at gøre deres bedrifter mere effektive og til at sænke udgifterne.

Vi brugte kun penge på det helt nødvendige. Det var en totalsatsning, hvor jeg senere solgte mit hus i Danmark og fik brugt min opsparing

Jens Toppenberg, adm. direktør og medstifter, Cloudfarms

49-årige Jens Toppenberg havde ingen erfaring inden for svineproduktion, men netværket i Slovakiet satte Toppenberg sammen med danske producenter, og snart fik medstifteren øjnene op for potentialet i et driftssystem til branchen.

Både Raýman og Toppenberg havde dog ved etableringen af selskabet den målsætning, at firmaet skulle tjene penge så hurtigt som muligt, så de to stiftere kunne undgå at skulle søge finansiering udefra.

"Vi brugte kun penge på det helt nødvendige. Det var en totalsatsning, hvor jeg senere solgte mit hus i Danmark og fik brugt min opsparing. Det var benhårdt, og jeg sov på bagsiden af bilen de første mange år i Østeuropa, når jeg besøgte kunder. Så vi sparede f.eks. hoteller og spiste franske hotdogs med kakao på tankstationer," siger Jens Toppenberg.

Toppenberg, der trods salget til BASF fortsætter som adm. direktør i Cloudfarms, fortæller, at virksomheden fra begyndelsen havde en ambition om at blive en global spiller.

2red.jpg
Medstifter af Cloudfarms Gregor Raýman Foto: PR-foto Cloudfarms

Gennem samarbejder med svineproducenter som Idavang, Dan Slovakia Agrar, Pig Agro og Halychyna Zahid gav Jens Toppenberg den manglende viden inden for svineproduktion.

Samtidig gav det og grupper som Danish Farmers Abroad adgang til et netværk uden for Slovakiet, som ifølge direktøren voksede ved, at kunderne fandt Cloudfarms' løsning og service god nok til at sprede ordet.

"Customers are our sales force," siger Jens Toppenberg humørfyldt.

BASF bringer næste niveau

Cloudfarms' løsninger bliver for nuværende benyttet af producenter i 37 lande. Selskabet, der har 20 medarbejdere i Slovakiet og Danmark, har hovedkvarter i Bratislava, Slovakiet.

Jens Toppenberg ønsker ikke at oplyse, hvad Cloudfarms blev solgt for til BASF. Ej heller, hvilke investeringstiltag virksomhed har på vej, eller hvad omsætningen i selskabet er.

Dog fortæller direktøren, strukturen i selskabet fortsætter uændret som et datterselskab, og at firmaet nu efter BASF's overtagelse skal nå det næste niveau inden for branchen.

"Vi var kommet til et stadie, hvor det var tid til, at vi skulle skifte gear og gå et niveau højere op. Flere virksomheder har henvendt sig til os, men vi kunne se, at BASF passede godt af flere årsager," siger Jens Toppenberg og tilføjer:

"De er en global spiller, hvilket vi også er, og kan få os ind på nye markeder med gode forbindelser. Samtidig har de stor viden inden for husdyrproduktion og næring. Dertil har vi et fælles fokus om et digitalt økosystem, hvor en tredje partner kan integreres i systemet f.eks. et foderfirma. Altså er det en partner, der kan løfte os til et nyt niveau og ikke bare gør, at vi kører videre derudad," siger direktøren.

Flere virksomheder har henvendt sig til os, men vi kunne se, at BASF passede godt af flere årsager

Jens Toppenberg, adm. direktør og medstifter, Cloudfarms

Kemikoncernen BASF, der i 2019 omsatte for 59,3 mia. euro (442 mia. kr.), ejer nu 100 pct. af Cloudfarms. Både Gregor Raýman og Jens Toppenberg fortsætter dog i deres stillinger i firmaet.

Hvorfor ikke sige tak for syv år og gå efter at starte noget helt nyt?

"Det skyldes, at det er sindssygt spændende at have en stor spiller med. Samtidig kan de ressourcer, de tilfører, gøre at vi kan udvide inden for nye områder. Det i sig selv er næsten lige som at starte en ny virksomhed. Der er nye produktområder, der gør det super spændende," påpeger Jens Toppenberg.

Nogle af de landbrugsselskaber, der benytter Cloudfarms' teknologi er Idavang, Dan-Slovakia Agrar, Goodvalley, Premium Pork, Russian Baltic Pork Invest og Allindemagle Landbrug.

Dertil er firmaer som Big Dutchman, Bopil, Skiold, Danish Crown, Tican, Hkscan, Veda og Schauer integreret til Cloudfarms for dataudveksling.

Firmaet har også flere genetikfirmaer, der benytter og udveksler informationer med Cloudfarms i deres produktion af avlsgrise. Her arbejder selskabet med virksomheder som Danbred, Danish Pig Genetics, Topigs Norsvin, PIC, DNA Genetics og Genesus.

Tilværelse i Barcelona

For omkring tre år siden flyttede Jens Toppenberg og familien til Barcelona i Spanien. Direktøren fortæller, at det blandt andet var for sine børns uddannelses skyld, da forholdene i Barcelona er bedre end i Bratislava.

Dog giver det også direktøren mulighed for at køre rundt i et land, der på relativt få år, har vokset sig til at blive den største svinenation i Europa.

Tiden på landevejen er altså ikke slut for direktøren, der startede Cloudfarms-projektet på samme måde.

Selv om Toppenberg ser store potentialer i den aftale, der er blevet indgået med BASF, var det ikke nødvendigvis en nem beslutning.

3red.jpg
Medstifter og adm. direktør i Cloudfarms, Jens Toppenberg Foto: PR-foto Cloudfarms

"Det er jo som at sælge sit barn. Vi spurgte os selv, om vi kunne køre det videre, og det kunne vi jo egentlig godt. Men vi mente, den bedste løsning for selskabets fremtid var at få en stærk spiller ind til at løfte os. Og vi vurderede, at det var det rigtige tidspunkt," siger direktøren.

Det var dog en betingelse for stifterne og de nu tidligere ejere af Cloudfarms, at kunderne og medarbejderne ikke blev påvirket negativt af opkøbet.

"Mit personlige mål har fra starten været at skabe vores eget succesfulde firma med et globalt fokus. Men i det mål, har det været vigtigt, at vi lavede en løsning, som gjorde vores kunder glade. Det har været vildt fedt at se, hvordan de har villet bruge det i deres drift og besætninger. Det har drevet mig til at udvikle det yderligere," siger Jens Toppenberg.

Selv om nogle vil mene, at et frasalg af en syv år gammel virksomhed til et stort firma som BASF kan være succes nok i sig selv, så er ambitionerne ikke blevet mindre for Toppenberg.

Direktøren påpeger, at selskabets vision er at blive verdensførende inden for løsningen til svinebranchen.

Relaterede

TrialBanner_Desktop_Agriwatch.png

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FødevareWatch