Danish Crown forsvarer markedsføring: "Vi siger ikke, vi er grønne eller klimavenlige"

To organisationer truer med at trække Danish Crown i retten for at vildlede forbrugere med kampagne om klimapostulater på svinekød. Slagterikoncernen er klar til at tage kampen i retten og forsvarer sig ved at kalde kommunikationen nøgtern.
"Vi kan ikke forstå, man kan komme dertil, at man synes, det her er vildledning," siger Danish Crowns kommunikationsdirektør, Astrid Gade Nielsen. | Foto: PR Danish Crown
"Vi kan ikke forstå, man kan komme dertil, at man synes, det her er vildledning," siger Danish Crowns kommunikationsdirektør, Astrid Gade Nielsen. | Foto: PR Danish Crown

Den danske slagterikoncern Danish Crown har tidligere været kritiseret for udsagnet, at selskabets svinekød er 'mere klimavenligt, end du tror.'

Siden har koncernen trukket udsagnet tilbage, men den bliver nu igen kritiseret af Klimabevægelsen i Danmark og Dansk Vegetarisk Forening for at fortsætte sin kampagne om 'klimakontrolleret gris.'

Modtag AgriWatchs nyhedsbrev gratis!

De to organisationer mener, kampagnen er vildledende og ulovlig markedsføring og truer derfor Danish Crown med søgsmål. Det kan dog undgås, hvis koncernen inden fredag vil begynde en modsvarende kampagne, der fortæller, at selskabets svinekød ikke er klimavenligt.

Den handling kommer dog ikke til at ske, fortæller kommunikationsdirektør i Danish Crown, Astrid Gade Nielsen.

"Vi kan ikke forstå, man kan komme dertil, at man synes, det her er vildledning. Det er vores klare opfattelse, at den her kampagne ikke er i strid med markedsføringsloven. Vi mener tværtimod, at vi med 'klimakontrolleret gris' taler ind i det, at 1600 griseproducenter gør deres for at hjælpe virksomheden i mål med at reducere CO2-aftrykket med 50 pct. inden 2030."

Så I er klar til at tage kampen op i retten?

"Ja, det er vi."

Organisationerne mener, I med ordet klimakontrolleret vildleder forbrugeren til at tænke, at produktet er klimavenligt. Har de en pointe i det?

"Nej, og vi kører ikke med en kampagne, vi ikke tror på. Vi vil gerne folde det her ud og invitere organisationerne til dialog, så de kan høre, hvad der ligger bag det her. Landmændene arbejder med mål og lægger en plan, de forfølger, hvilket gør, at vi kan sige klimakontrolleret gris."

Så I mener ikke, at 'klimakontrolleret' vildleder forbrugeren til at tænke 'klimavenligt'?

"Nej. Vi har bygget en kampagne op med landmænd, som gør sig umage med at sænke CO2-aftrykket, og hvor vi sporer udviklingen og følger op på den. Vi har et eksternt certificeringsbureau for at samle tal ind, så vi står på et så solidt datagrundlag som muligt. Ordet klimakontrollet dækker over, hvad der rent faktisk sker på gårdene."

Trak udsagn tilbage

Da den grønne tænketank Concito og Forbrugerrådet Tænk i efteråret 2020 kritiserede Danish Crowns brug af vendingen 'mere klimavenligt, end du tror', trak slagterikoncernen senere udsagnet tilbage.

Astrid Gade Nielsen fortæller, at selskabet valgte at lytte til kritikken af det udsagn og kunne godt se, "den lå på vippen."

"Der skal ikke være usikkerhed om vores kommunikation ift. vores klimatiltag, så fordi det støjede på den måde, tog vi det helt ud," siger kommunikationsdirektøren.

Men skaber det her ikke også støj, der gør, I bør tage ordet 'klimakontrolleret' ud?

"Jeg ved ikke, om det skaber støj andre steder end hos de organisationer, der har valgt ikke at gå ad dialogens vej. Vi vil gerne invitere dem til dialog, så de kan få en forståelse af, hvad der ligger bag det her. Vi vil gerne være lydhøre, og vi gør os umage for at have et så lavt klimaftryk som muligt."

Organisationerne gør alvor af deres trussel om søgsmål med mindre I går ud til forbrugerne og fortæller, at jeres kød ikke er klimavenligt. I har jo trukket den del af kommunikationen tilbage, der sagde 'mere klimavenligt, end du tror,' så vil I gå ud at fortælle forbrugerne, at det udsagn var en fejl?

"Nej. Jeg synes, vi prøver at være så saglige som muligt med 'klimakontrolleret gris fra danske landmænd.' Vi siger ikke, vi er grønne eller klimavenlige, men vi siger helt nøgternt, at vi har klimakontrolleret gris fra danske griseproducenter," siger Astrid Gade Nielsen.

Kommunikationsdirektøren understreger, at Danish Crown arbejder for at være så tydelige som muligt ift., hvad der markedsføringsmæssigt ligger på den rigtige og forkerte side.

Derfor er selskabet med en række andre fødevareproducenter, Concito og Poul Holmbeck Eco Consult med i en rapport om at få klare retningslinjer for klimakommunikation.

Klimabevægelse: Danish Crown skal gøre skaden god igen

Frederik Roland Sandby, der er sekretariatsleder i Klimabevægelsen i Danmark, som er en paraplyorganisation for en række klimagrupperinger heriblandt Den Grønne Studenterbevægelse, giver ikke meget for Danish Crowns forsvar.

Han mener, det er et problem, når Danish Crown kalder produkter 'klimakontrolleret' og 'mere klimavenligt, end du tror.' Ifølge organisationen tegner Danish Crown et billede af, at kødet er klimavenligt.

Er der ikke forskel på at sige klimavenlig og klimakontrolleret?

"Når de kalder noget klimakontrolleret, så er hensigten jo, at de fremstiller produktet som klimavenligt. De sætter et stempel på deres gårde som klimakontrolleret, selv om de stadig er meget klimaskadelige. Det forvirrer og vildleder forbrugeren med sådan et stempel, og det duer ikke," siger Frederik Roland Sandby.

Hvorfor fastholder I kritikken af 'mere klimavenligt, end du tror,' når Danish Crown har trukket den del tilbage?

"Det er, fordi der er gjort skade på forbrugeren, og mange er blevet vildledt af det slogan. Vi mener, det er en fejl, og Danish Crown skal gøre skaden god igen. Danskerne skal vide, at det bare var flotte ord, og at de er gået for langt med markedsføringen."

Men tror du ikke, det er urealistisk, at Danish Crown selv går ud og oplyser danskerne om det?

"Nej, det er ikke urealistisk. De har vildledt så meget, og det er derfor, vi går til en dommer på fredag, hvis Danish Crown ikke inden da dokumenterer, at de vil gøre skaden god igen og fortæller, at dansk svinekød er mindre klimavenligt, end de tror. Det, mener vi, de skal dømmes til," siger han og tilføjer:

"Det er ikke nok, at de trækker kampagnen tilbage. De har gjort kæmpe skade, og Danish Crown har tjent penge på at markedsføre kød på den måde. De ved godt, danskerne har rykket sig meget ift. klimaet, og de vil ikke tabe markedsandele, hvorfor de snyder på vægten ved at sige, at deres produkter er mere klimavenlige, end man tror. De skal udligne skaden, hvis ikke de skal rammes af søgsmål."

Danish Crown har jo en handlingsplan ift. det såkaldte Klimatjek, hvorfor de bruger ordet klimakontrolleret. Er det ikke fair?

"Det er det samme som at sige, at det her er klimakontrolleret kul. Uanset, hvordan du vender og drejer det, så er kul ikke grønt, og arbejdet med det bliver ikke klimavenligt, men er skadeligt for klimaet. Det samme gælder svinekød."

Det er Sirius Advokater, der fører sagen for Klimabevægelsen i Danmark og Dansk Vegetarisk Forening.

Grønne organisationer vil starte juridisk slagsmål med Danish Crown om "klimakontrolleret gris" 

Arla afviser klimakreditter som greenwashing 

Danish Crown får kritik for klima-reklame 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også