Arlas nye finansdirektør: "Jeg er ikke specielt drevet af finans og funktion, men at være en del af et lederteam"

Der må ikke gå for længe mellem udfordringerne for Torben Nyholm, før han tænker på at søge nye græsgange. Det bliver dog ikke aktuelt i et selskab og en rolle, som er i konstant udvikling, siger finansdirektøren.
Foto: PR/Arla
Foto: PR/Arla

Da Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh, spurgte Torben Dahl Nyholm, hvorvidt han var interesseret i jobbet som finansdirektør i andelsselskabet, var han ikke i tvivl.

Modtag AgriWatchs nyhedsbrev gratis!

Svaret var ja. Den nyudklækkede finansdirektør på 38 år drives af nye udfordringer, og perioderne uden udfordringer må nødigt blive for lange.

"Jeg var overhovedet ikke i tvivl. Jeg er drevet af udfordringer. Når arbejdet bliver rutine, begynder jeg at tænke, at jeg snart skal have et nyt job," siger Torben Nyholm, finansdirektør i Arla, til AgriWatch og fortsætter:

"Der har jeg været så heldig, at hver gang der er gået en uge eller en dag i Arla, så er der kommet en ny udfordring."

Torben Nyholm har læst finance & international business på Handelshøjskolen i Århus og indledte sin karriere som konsulent hos Clearwater International Denmark i 2008.

Åbningen til Arla gik gennem en bekendt, som arbejdede for andelsselskabet og efter et par samtaler, startede Torben Nyholm som business controller i 2012. Siden da har de interne jobtitler ændret sig flere gange, og den nye finansdirektør er hurtigt rykket op i graderne.

De mange jobtitler internt i Arla har givet Torben Nyholm et indgående kendskab til Arla, hvor han i løbet af de otte år i andelsselskabet har siddet med hovedaktører på forskellige områder i organisationen.

"Jeg har mødt mange gode ledere på min vej, der har givet mig mange gode chancer. Nogle gange har de garanteret været større, end hvad jeg var moden til. Men det har gjort, at jeg har fået lov til mange ting og derved også flyttet mig i et pænt tempo op ad og fået mere ansvar," siger Torben Nyholm.

Torben Nyholm tiltrådte i rollen som finansdirektør d. 1. juli i år, efter den tidligere finansdirektør for Arla, Natalie Knight, trådte ind i ledelsen hos den hollandske detailgigant Ahold Delhaize.

Forgængerens råd

Inden Natalie Knight fratrådte sin stilling i Arla i februar 2020 pegede hun på tre vigtige opgaver til sin efterfølger.

Afgående Arla-chef peger på tre vigtige opgaver til sin efterfølger 

Først og fremmest skulle den nye finansdirektør ikke blot holde sig til finansområdet, men derimod også involvere sig i strategien og forme den.

Det er en rolle, som Torben Nyholm befinder sig godt i. Rollen som finansdirektør har ændret sig markant over de seneste 20 år, siger han.

"Man kan sige, at det også er derfor, at jeg ikke er specielt drevet af finans og funktion. Jeg er drevet af at være en del af et lederteam, en del af en virksomhed og drive den fremad. For eksempel Arlas nuværende strategi Good Growth var jeg en del af udarbejdelsen af, og dette strategiarbejde har drevet mig gennem hele min karriere mere end, at jeg har taget et meget skarpt funktionelt fokus," siger Torben Nyholm.

Natalie Knights andet råd til sin efterfølger var færdiggørelsen af effektiviseringsplanen Calcium, som blev introduceret i marts 2018.

Det endelige mål for Calcium er at lave årlige besparelser for 3 mia. kr. ved udgangen af 2021. Ved det seneste halvårsregnskab kunne Arla fremvise, at der var blevet lavet besparelser på 2,2 mia. kr., og de resterende 800 mio. kr. bliver ikke nødvendigvis lette at finde.

"Vi lægger kvartal for kvartal flere penge i besparelser på bundlinjen, og jeg har en forventning om, at vi når det, men det er også vigtigt at sige, at de første 10-20 pct. er nemmere end de sidste 20 pct. i et effektiviseringsprogram," siger Torben Nyholm og fortsætter:

"Det vil kræve en markant indsats. Jeg er optimistisk om at nå målet, men jeg ved, at det kræver et skarpt fokus."

Den tredje og sidste opgave, som Natalie Knight videregav, var det internationale fokus.

"Den nye finansdirektør skal være i stand til at fortsætte med at have fokus på brandet og den internationale dagsorden, som jeg tror er en af nøglerne til succes på Arlas videre færd," udtalte Natalie Knight tilbage i oktober 2019 til FødevareWatch.

Ifølge Nyholm er det lykkedes Arla at transformere forretningen mod at have en større andel brands og være mere internationalt eksponeret.

"Der er ingen tvivl om, at det har været en del af vore strategiske succesformel. Det ser jeg også som ekstremt vigtigt at gøre fremadrettet. Det løber i virksomhedens strategiske DNA," siger Torben Nyholm.

Andelsselskabet

Ved offentliggørelsen af Arlas nye finansdirektør, udtalte Peder Tuborgh, at Torben Nyholm ikke blot har en dyb og bred forståelse af forretningen, men også andelsselskabet, der i dag udgøres af 10.000 mælkeproducenter fordelt på syv lande.

Andelsselskabet som ejerstruktur motiverer Torben Nyholm. Arla må hele tiden have en forståelse af, hvem andelshaverne er, og hvor de er på vej hen. Ellers bliver Arla ikke succesfuld, mener finansdirektøren.

"Det er meget vigtigt, at vi får dem med på rejsen. Ret tidligt, et par år efter jeg blev ansat, var jeg med til at køre nogle projekter ud mod vores ejerkreds og har derved haft god eksponering ud mod dem. Det har givet mig en rimelig forståelse af, hvad de kommer af, og hvad deres udfordringer er," siger Torben Nyholm.

Formand for Landsforeningen for Danske Mælkeproducenter, Kjartan Poulsen, tordnede tidligere i september mod Arla og navnlig andelshavernes afregningspris.

Foreningen - med over 1400 mælkeproducenter som medlemmer - ønsker en fornyelse i Arla-ledelsen. Andelsselskabet er kørt forkert og har haft fokus på organisationen frem for andelshaverne, som ikke ser de kontinuerligt stigende nøgletal i årsregnskaberne på mælkeafregningen ifølge formanden.

"Hvis man er i tvivl om det, vil jeg meget gerne afkræfte den udtalelse. Vi har et meget skarpt fokus på at performe bedre, så vi kan blive ved med at tilbyde en konkurrencedygtig mælkepris. Det er vores vigtigste parameter. Vores fokus er 100 pct. på at give selskabet og dermed vores andelshavere succes i fremtiden," siger Torben Nyholm.

Ikke sammenligne én til én

En af Arlas nærmeste konkurrenter er det hollandske andelsselskab Frieslandcampina. LDM har ofte brugt den hollandske konkurrents mælkepris til andelshaverne som målestok for, hvordan Arla klarer sig.

Peder Tuborgh har også før udtalt sig om, hvordan Arla ligger ift. konkurrenten, men ifølge Torben Nyholm skal man passe på med at måle sig op mod enkelte konkurrenter.

"Har vi eller de et dårligt halvår, kan man komme til nogle helt forkerte kortsigtede konklusioner. Helt lavpraktisk, kan de sælge et selskab fra og få et fantastisk profit af det i et halvår, og så ser det ud som om, at vi eller de gør det fantastisk. Man skal se performance bredere og mere langsigtet. Mælkeprisen er en af parametrene, men der er mange andre," siger Torben Nyholm og fortsætter:

"Man skal som selskab huske de kortsigtede og langsigtede perspektiver, så vi både nu og i fremtiden kan levere en konkurrencedygtig mælkepris. Også at sikre de tiltag, der skal til for, at vi kan gøre det godt i fremtiden, er en vigtig balance. I særdeleshed i et andelsselskab."

Selvom Torben Nyholm hele tiden søger nye udfordringer, så forventer han ikke, at det er ensbetydende med, at titlen som finansdirektør bliver ændret i den nærmeste fremtid.

I stedet forestiller han sig at blive længe på posten.

"Vi står over for en god og spændende udvikling med mange gode udfordringer i fremtiden. I den kontekst tror jeg, at jeg vil befinde mig i den her rolle i mange år," siger Torben Nyholm.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også