AgriWatch

Arlas plantedrikke har snuppet markedsandel på 5-10 procent

10-12 uger efter lanceringen af Jörd-plantedrikkene har Arla op til en tiendedel af markedsandelen.

Foto: PR / Arla

Arlas plantedrikke Jörd har været at finde i supermarkedernes kølediske i de seneste måneder og ifølge Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla, er alternativerne til mælk kommet godt fra start.

På nuværende tidspunkt har de nye drikke vundet mellem 5-10 pct. af markedsandelen, skriver Landbrugsavisen.

"Vi ligger ikke helt oppe på fuld distribution endnu, men der hvor vi gør, er vi oppe på en markedsandel på 5-10 procent efter 10-12 uger. Vi vil gerne højere op, men efter tre måneder er det rigtig fint", siger Hanne Søndergaard til Landbrugsavisen.

Jörd-drikkene er på danske marked for nu, men i september forventes det, at de også er at finde i de engelske kølediske.

Det danske marked for plantebaserede drikke er på omkring 13 mio. liter om året.

AgriWatch har tidligere beskrevet, at råvarerne til plantedrikkene ikke i første omgang vil komme fra andelshaverne, men fra andre nordiske landbrug.

Hanne Søndergaard udtalte tilbage i marts, at der vil gå 12-18 måneder, før andelshavernes råvarer er at finde i Jörd-kartonerne.

Mere fra AgriWatch

Dansk foodtech sidder fast i affyringsrampen - der er brug for flere stjerneskud

MAD FOR MILLIARDER: Mangel på visioner, penge eller ideer? Det halter med at skabe fødevare- og landbrugsaktører med globalt potentiale herhjemme, når man måler det op mod et iværksætterland som Israel. Food & Bio Cluster ser klare mangler i investormiljøet, mens Vækstfonden efterlyser flere gode ideer - så kommer pengene også.

Ny omgang i retten ærgrer Arla-formand

Det er med ”stor ærgrelse”, at Arlas formand kan konstatere, at fem repræsentantskabsmedlemmer vil tage retssagen om krav om indsigt til landsretten, efter byretten har afsagt dom til mejerikoncernens favør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch