Arlas plantedrikke har snuppet markedsandel på 5-10 procent
![Foto: PR / Arla](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12130575.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7aivd1a7gsxwcy2fcf1.jpg)
Arlas plantedrikke Jörd har været at finde i supermarkedernes kølediske i de seneste måneder og ifølge Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla, er alternativerne til mælk kommet godt fra start.
På nuværende tidspunkt har de nye drikke vundet mellem 5-10 pct. af markedsandelen, skriver Landbrugsavisen.
"Vi ligger ikke helt oppe på fuld distribution endnu, men der hvor vi gør, er vi oppe på en markedsandel på 5-10 procent efter 10-12 uger. Vi vil gerne højere op, men efter tre måneder er det rigtig fint", siger Hanne Søndergaard til Landbrugsavisen.
Jörd-drikkene er på danske marked for nu, men i september forventes det, at de også er at finde i de engelske kølediske.
Det danske marked for plantebaserede drikke er på omkring 13 mio. liter om året.
AgriWatch har tidligere beskrevet, at råvarerne til plantedrikkene ikke i første omgang vil komme fra andelshaverne, men fra andre nordiske landbrug.
Hanne Søndergaard udtalte tilbage i marts, at der vil gå 12-18 måneder, før andelshavernes råvarer er at finde i Jörd-kartonerne.
Relaterede artikler
Arla-konkurrenter forsøger sig med havredrik
For abonnenter