Arlas plantedrikke har snuppet markedsandel på 5-10 procent

10-12 uger efter lanceringen af Jörd-plantedrikkene har Arla op til en tiendedel af markedsandelen.
Foto: PR / Arla
Foto: PR / Arla

Arlas plantedrikke Jörd har været at finde i supermarkedernes kølediske i de seneste måneder og ifølge Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla, er alternativerne til mælk kommet godt fra start.

På nuværende tidspunkt har de nye drikke vundet mellem 5-10 pct. af markedsandelen, skriver Landbrugsavisen.

"Vi ligger ikke helt oppe på fuld distribution endnu, men der hvor vi gør, er vi oppe på en markedsandel på 5-10 procent efter 10-12 uger. Vi vil gerne højere op, men efter tre måneder er det rigtig fint", siger Hanne Søndergaard til Landbrugsavisen.

Jörd-drikkene er på danske marked for nu, men i september forventes det, at de også er at finde i de engelske kølediske.

Det danske marked for plantebaserede drikke er på omkring 13 mio. liter om året.

AgriWatch har tidligere beskrevet, at råvarerne til plantedrikkene ikke i første omgang vil komme fra andelshaverne, men fra andre nordiske landbrug.

Hanne Søndergaard udtalte tilbage i marts, at der vil gå 12-18 måneder, før andelshavernes råvarer er at finde i Jörd-kartonerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også