AgriWatch

Arlas plantedrikke får debut i tre lande

De tre plantebaserede drikke går under mærkevarenavnet Jörd. "Mælken vil altid være hjertet i Arla," siger direktør.

Foto: Arla PR-foto

Arla går nu ind på markedet med plantebaserede drikke og lancerer havredrikke i tre forskellige lande.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse, hvor det samtidig fremgår, at de tre nye planteprodukter vil blive lanceret under mærkevarenavnet Jörd først i Danmark og dernæst på Arlas største marked, Storbritannien, samt i Sverige.

"Mælken vil altid være hjertet i Arla. Men vi ved, at mange danskere bruger plantedrikke side om side med mælken. Derfor er det et naturligt skridt og en spændende forretningsmulighed for os at gå ind i plantekategorien, som ligger i tæt forlængelse af vores øvrige produkter," siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Konkret vil mejeriselskabet udgive de nye produkter med smage af henholdsvis byg, hamp og havre. Samtidig vil Arlas seneste havresatsning adskille sig ved at skulle opbevares på køl.

Havredrikkene er produceret med økologiske ingredienser på Esbjerg Mejeri, og alle ingredienserne er fra Norden, oplyser andelsmejeriet.

Vil fylde mere i landskabet

Til Børsen lægger koncerndirektør for Arlas globale marketing og innovation, Hanne Søndergaard, vægt på, at de plantebaserede drikke kommer til at "fylde noget i landskabet" hos mejeriselskabet.

"Vi sætter ikke tal på det forventede potentiale, men det er stort, for markedet er i vækst, og forbrugerne efterspørger plantedrikke. Men der kommer til at gå nogle år inden de i Danmark kommer til at udgøre 10 pct. af hele markedet," siger Hanne Søndergaard, der er koncerndirektør med ansvar for Arlas globale marketing og innovation, til mediet.

Søndergaard har tidligere oplyst, at mejeriselskabet arbejder på at udvikle et helt sortiment af plantebaserede produkter – herunder smør- og yoghurtlignende produkter.

Andelsselskabet Arla er ejet af mælkeproducenterne, som årligt leverer 12,5 mia. liter mælk til selskabet. Salget af mejerivarer vokser stadig hastigt på markederne i Asien og Afrika. I Europa er salget af drikkemælk vigende, men det opvejes af et stigende salg af ost.

I dag oplyser Coop til bl.a. Børsen, at væksten på salget af planteprodukter steg med 19 pct. på bare ét år fra 2018 til 2019.

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch