AgriWatch

Genetikselskab skal øge eksporten med 20 procent - hvert år

Med Henrik Biilmann ved roret som ny adm. direktør skal genetikselskabet udvide sine eksportmarkeder markant. Ambitionen er høj, og løsningen skal nu findes, siger Henrik Biilmann.

Foto: PR-foto

Da andelsselskabet Viking Genetics hentede Henrik Biilmann fra direktørstolen i Friland, var det med sigtet om fremgang på genetikselskabets eksportmarkeder.

Ambitionen er en årlig omsætningsvækst på 20 pct. på genetikselskabets eksportmarkeder, som i dag eksporterer til over 50 lande og har datterselskaber i Tyskland, England og Australien.

"Jeg har sagt til bestyrelsen, at jeg synes, at det er et ambitiøst mål, og derfor skal vi være enige om, hvad planen er for det," siger Henrik Biilmann til AgriWatch.

Vi har dyppet tåen i rigtig mange markeder og har eksport i rigtig mange lande. Luksussen og det svære er, hvad vi prioriterer, og hvordan vi gør det.

Henrik Biilmann, adm. direktør i Viking Genetics

I 2019 blev eksportomsætningen øget med 18 pct., og ifølge Henrik Biilmann er man kommet godt i gang på eksportmarkederne i 2020.

"Målsætningen er ikke på månen, men spørgsmålet er, hvor lang tid vi kører denne strategi. Jeg tror helt klart på muligheden for vækst. Om det så er 15, 20 eller endnu flere procenter er spørgsmålet," siger Henrik Biilmann.

Eksport udgør 30 pct. af Viking Genetics samlede omsætning, imens hjemmemarkedet blandt de danske, svenske og finske andelshavere udgør de resterende 70 pct.

Modent marked

Når Viking Genetics skal ud at vinde markedsandele i udlandet, er det som en lille fisk på et modent marked, hvor antallet af kvæg er stagnerende.

Henrik Biilmann ønsker ikke at oplyse, hvilke lande eller planer der er lagt for selskabet, men overordnet set skal budskabet om den nordiske genetik udbredes.

"Vi skal helt klassisk ud at forklare kunder, hvorfor de skal vælge os. Vi har en genetik i nordiske lande, som er stærk i mange aspekter såsom sundhed, ydelse og anbitiotikaforbrug," siger Henrik Biilmann og fortsætter:

"Vi er også nogle af dem, der er bedst i verden til at dokumentere. Vi har meget data på ydelse og antibiotikaforbrug."

Derudover er der stadig uberørte eksportmarkeder derude endnu, og selvom listen af eksportlande overstiger 50, så er potentialet i de pågældende lande stadig stort.

Spørgsmålet bliver nu, hvilke markeder der skal satses yderligere på.

"Verden er åben. Vi er ikke i Kina, Afrika eller særligt meget i Indien. Vi har dyppet tåen i rigtig mange markeder og har eksport i rigtig mange lande. Luksussen og det svære er, hvad vi prioriterer, og hvordan vi gør det.," siger Henrik Biilmann.

Hjemmemarkedet

Vækstpotentialet ligger i udlandet, men trods det må hjemmemarkedet blandt andelshaverne i Danmark, Sverige og Finland ikke negligeres, siger Henrik Biilmann.

"Vi har en stor forpligtigelse i, at vi er gode på hjemmemarkederne og har en stærk hjemmebase. For at lykkedes på eksporten skal vores hjemmebane være stærk," siger Henrik Biilmann.

På hjemmemarkederne forholder det sig anderledes, da væksten ikke kommer i antallet af solgte doser.

Ifølge Henrik Biilmann vil efterspørgslen forholde sig stabilt, så væksten skal ske gennem produkter, som andelshaverne er villige til at betale mere for. Mere præcis avlsudvikling og en større andel kønssortering skal øge omsætningen.

"Den udvikling er konstant. Vi har i de seneste to år investeret i at udbygge produktionen af kapaciteten ved kønssorteret sæd," siger Henrik Biilmann.

Henrik Biilmann tiltrådte som adm. direktør den 1. februar 2020. Han kom fra en stilling som adm. direktør i Danish Crowns datterselskab Friland. Før det var han ansat i Arla som blandt andet kategoridirektør samt innovationsdirektør.

I 2018 omsatte Viking Genetics for 233,6 mio. kr.

Relaterede

AgriWatch trial banner 21 dage.jpg

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FødevareWatch