AgriWatch

Arla øgede omsætning og indtjening i 2019

Danmarks største mejerikoncern løftede bundlinjen med 7 pct. i 2019. Samtidig steg mælkeprisen til andelshaverne.

Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix

Andelsselskabet Arla øgede i 2019 årets resultat med 7 pct. til 323 mio. euro (2,4 mia. kr.), mens Ebitda-resultatet voksede fra 767 mia. euro i 2018 til 837 mia. euro i 2019.

Prøv AgriWatch gratis i tre uger!

Det fremgår af en pressemeddelelse.

Koncernens samlede omsætning steg til 10,5 mia. euro (78,45 mia. kr.) mod 10,4 mia. euro (77,70 mia. kr.) i 2018.

"I 2019 byggede vi videre på det positive momentum, vi har skabt i branchen, og Arla er en stærkere virksomhed nu end for et år siden. Vi har styrket vores konkurrenceevne og overgået vores finansielle mål, samtidig med at vi fortsætter vores transformation gennem Calcium," udtaler topchef Peder Tuborgh i en regnskabsmeddelelse med henvisning til spareprogrammet, som Arla iværksatte i 2018.

Arlas brandede produkter spurter frem i udlandet

Mælkeprisen til andelshaverne, den såkaldte Arla-indtjening, der indregner samtlige betalinger fra mejeriet i mælkeprisen, endte på 36,6 eurocent/kg i 2019 mod 36,4 eurocent/kg. i 2018. For 2017 lå tallet på 38,1 eurocent/kg.

I 2018 udbetalte Arla en ekstraordinær efterbetalingen til andelshaverne på 290 mio. euro (2,17 mia. kr.) som følge af de store udfordringer med tørke og høje foderpriser. I 2019 er efterbetalingen tilbage på vanligt niveau og endt på 127 mio. euro (949 mio. kr.)

Store besparelser og investeringer

Spare- og effektiviseringplanen Calcium blev lanceret i 2018 med en ambition om at spare 400 mio. euro inden udgangen af 2020.

I 2019 lykkedes det andelskoncernen at finde besparelser for 110 mio. euro, og den samlede besparelse siden lanceringen af programmet er nu på 224 mio. euro.

Parallelt med spareplanen kører startegien Good Growth 2020, som rummer massive investeringer.

I 2020 planlægger Arla at investere et rekordstort beløb på 619 mio. euro for at udvide kapaciteten i vækstsektorer. Det drejer sig blandt andet om at fortsætte færdiggørelsen af et tørretårn til mælkepulver i Pronsfelt i Tyskland, udvide mozzarellakapaciteten i Branderup og opgradere det nyerhvervede produktionsanlæg i Bahrain samt foretage betydelige investeringer i kapacitetsforøgelser for Arla Foods Ingretdients.

"Fremadrettet vil vi fortsætte med at udnytte disse styrker, øge vores innovationskapacitet og vigtigst af alt styrke vores engagement i bæredygtighed for at sikre endnu mere værdi for vores andelshavere," siger Peder Tuborg i meddelelsen.

Arla forventer i 2020, at omsætningen ender i niveauet mellem 10,4-10,8 mia. euro, mens nettoresultatandelen vil være omkring 2,8 til 3,2 procent.

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch