AgriWatch

Opkøb skal sikre DLG-indtjening på 850 mio. kr.

Tørken i 2018 var et tilbageslag for grovvarekoncernen DLG. Alligevel fastholder virksomheden sit strategimål om en indtjening på 850 mio. kr. efter skat i 2021. "Vi har antennerne ude og følger med," siger topchef Kristian Hundebøll om mulige opkøb.

Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix

Tørken var et tilbageslag for grovvarekoncernen DLG. Men alligevel fastholder virksomheden sit strategimål om en indtjening på 850 mio. kr. efter skat i 2021.

Helt konkret er målet at løfte indtjeningen til 550 mio. kr. efter skat og minoriteter i 2021 fra 371 mio. kr. efter skat og minoriteter i 2016.

I 2018 nåede DLG en indtjening efter skat på 401 mio. kr.

Selvom virksomheden er godt på vej på flere fronter, så erkender adm. direktør Kristian Hundebøll da også, at DLG er på udkig efter opkøb for at nå helt i mål med den store indtjeningsfremgang. Men opkøb kommer kun på tale, hvis DLG falder over den rigtige mulighed.

"En nøgtern vurdering er, at hvis vi skal nå helt i mål med at indfri vores ambitioner, så skal der komme en mulighed for at købe noget, der kan give yderligere vækst og indtjening. De muligheder har vi endnu ikke set i større skala. Vi skal ikke for enhver pris investere, men kan det understøtte vores forretning, så vil vi gerne finde en større, spændende ting for at indfri vores ambitioner," siger Kristian Hundebøll, som tilføjer, at et sådant opkøbet formentlig vil være uden for Danmarks grænser.

"Vi har antennerne ude og følger med. Det afgørende er, at vi har robustheden til at forfølge vores strategiske målsætninger. Det er vi godt tilpasse med," siger han.

I forhold til strategien, som DLG præsenterede i 2017, så er virksomheden godt på vej på flere fronter. Det er en strategi, der har reduceret DLG til tre forretningsområder: Grovvarer, vitamin/mineral og energi/retail.

Første halvdel af strategiperioden har DLG blandt andet brugt på at få større ejerandele af de datterselskaber, som virksomheden så størst potentiale i. Derfor har DLG blandt andet overtaget større ejerandele i tyske Team AG, hvor DLG nu ejer 75 pct. mod tidligere 51 pct. I Danmark har DLG øget ejerandelen i Danæg fra 30 til 50 pct. og i Sejet fra 75 pct. til 100 pct.

Grovvarer med udfordringer

DLGs helt store forretningsområde er fortsat grovvarer, som ifølge strategien skal bære 55 pct. af indtjeningsfremgangen. Men især tørken ramte DLGs mange markeder, og derfor forudser Kristian Hundebøll, at mange områder først vil komme tilbage på sporet i 2020, hvor de afledte konsekvenser af tørken burde være forbi.

Især DLGs tyske marked blev ramt af den tørre sommer i 2018, og det sætter markedet tilbage.

"Det er vores største marked med største vækst i indtjening, men tørken ramte hårdt, og vi fik en markant ringere indtjening, og det smitter også af i første halvdel i år. I seneste regnskab stod vi med en indtjening i Tyskland på omkring 50-60 mio. kr. før skat. Det skulle have været det dobbelte," siger Kristian Hundebøll.

Han mener dog fortsat, at DLG står stærkt i Tyskland, hvor selskabet senest også er gået ind i Sydtyskland gennem et opkøb. Han forventer, at den tyske del i 2020 er renset for de afledte konsekvenser af tørken.

Det svenske marked manglede efter tørken ca. 40-50 pct. af en normal kornmægnde, men ifølge Hundebøll har markedet rettet sig lidt. Grovvarerforretningen bliver dog hjulpet andre steder.

"Vi har opbygget en stærk foderforretning. Vi har realiseret et historisk stort salg af kvægfoder, som i vid udstrækning har kunnet kompensere for den manglende indtjening i kornforretningen. Ligesom det er tilfældet med Tyskland forventes vores svenske forretning at være helt tilbage på sporet i 2020," fortæller direktøren.

I Baltikum har DLG et joint venture med Lantmännen omkring grovvareforretningen, og ifølge DLG ligger Baltikum med en fornuftig indtjening trods den dårlige høst i 2018.

Udover et potentielt opkøb har DLG forventninger til, at det nye hovedsæde i Fredericia skal styrke den danske forretning.

"Vi skal følge med strukturudviklingen. Vi får indkøb og salg under samme tag, og det kan give os en større slagkraft," siger Hundebøll.

Vilofoss skal vækste

Som AgriWatch tidligere har beskrevet, så har DLG store forventningerne til vitamin- og mineraldivisionen Vilofoss. Og hele det forretningsområde udgør 25 pct. af indtjeningsvæksten i DLGs strategi. Og selvom det langt fra er ligeså store tal som på grovvarer, så mener Hundebøll fortsat, at der er vækstmuligheder på området. Især på baggrund af opkøb af virksomheder i Belgien, Frankrig og Spanien.

"Vi har fået gode muligheder i Frankrig, Belgien og Spanien. Især skridtet på Spanien er meget interessant, fordi det opkøb åbner døre til Sydamerika, som er et helt nyt marked for os," fortæller Kristian Hundebøll.

I den oprindelige strategi stod der, at Vilofoss skulle udbygge sine vækstmuligheder i Kina, ligesom man vil kigge på Afrika og Indien som nye potentielle eksportområder, men den del ændret sig.

"Verden har det med at bevæge sig i anden retning. Afrika og Indien kommer vi ikke til at bruge krudt på i denne periode. Før strategien havde vi ikke forudset, at vi kom ind i Sydamerika, så vores fokus er rettet der," siger Hundebøll og tilføjer, at mulighederne i Kina afhænger meget af udbredelsen af afrikansk svinepest, men han tror fortsat på en fremtid for Vilofoss i Kina.

Energiselskab har overrasket

Hvis man skal tale om en solstrålehistorie i DLGs strategi, så må det være satsningen på energivirksomheden Team AG, som buldrer frem.

"Team AG har overrasket os meget positivt. Vi har haft en markant større indtjening. Det afbalancerer udfordringerne fra høsten. Vi har meget momentum, og vi havde en 10 pct. indtjeningsfremgang i første halvår i år sammenlignet med 2018. Det er en forretning, som efter organisk vækst og gennem opkøb, står solidt i nord- og mellem-Tyskland. Og vi forventer mere indtjeningsvækst i andet halvår," siger Hundebøll, som dog ikke vil løfte sløret for, hvad det indebærer.

Det tyske datterselskab havde en øget omsætning på 600 mio. kr. i første halvår af 2019 og realiserede et driftsresultat på 186 mio. kr.

DLG-direktør: Vigtigt at være først med klimamærket foder

Vilofoss-opkøb skal åbne døre til nye markeder

DLG går ind i tang-projekt 

Mere fra AgriWatch

Fugleinfluenza breder sig i Frankrig

Den meget smitsomme fugleinfluenza er registreret på en fjerkræfarm i det nordlige Frankrig. Trods nationale restriktioner breder smitten sig i landet og uden for grænserne.

Snævert fokus på lavbundsjorde kan koste dyrt

Når der på få år skal udtages store arealer med lavbundsjord til kun ét formål, risikerer andre hensyn at blive overset eller helt glemt. Det frygter sekretariatsleder, der netop arbejder med jordfordeling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch