AgriWatch

Landbrug & Fødevarer bakker op om udvidet dyrevelfærdsmærke

I Landbrug & Fødevarer tager man positiv imod fødevareministerens plan om at udvide det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke.

Anne Arhnung, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. | Foto: Ritzau Scanpix

Fra næste år kan danskerne se frem til, at det det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke, der allerede findes på grisekød og kyllingekød, bliver udvidet til mælkeprodukter som smør, mælk og yoghurt samt okse- og kalvekød, sagde fødevareminister Mogens Jensen lørdag. Meldingen vækker glæde hos landbrugsorganisationen Landbrug & Fødevarer.

"Dyrevelfærdsmærket er allerede velkendt og udbredt blandt forbrugerne. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at 71 procent af forbrugerne lægger vægt på dyrevelfærd. Mærket gør det nemmere at købe oksekød og mejeriprodukter fra kvæg med endnu bedre dyrevelfærd. Derfor håber jeg, at forbrugerne vil tage godt imod hjerterne på mælk, yoghurt, bøffer og hakket kød, når de står ved køledisken," udtaler Anne Arhnung, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, i en pressemeddelelse

Dyrevelfærdsmærket er et samarbejde mellem Miljø- og Fødevareministeriet, landmænd, fødevarevirksomheder, brancheorganisationer, dyreværnsorganisationer og detailhandlen. Tilbage i 2017 kom dyrevelfærdsmærket på grisekød og i 2018 på kyllingekød.

Dyrevelfærdsmærket er delt op i tre forskellige niveauer med 1, 2 eller 3 hjerter. Jo flere hjerter, desto bedre dyrevelfærd. Mærket giver forbrugerne større gennemsigtighed og større indflydelse på produktionen.

Mere fra AgriWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch