Chr Hansen overgår analytikernes forventninger med markant vækst i andet kvartal
![Foto: PR/ Chr. Hansen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12366847.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Chr%2520Hansen%2520Plant%2520Health.png)
En voksende global efterspørgsel efter forskellige ingredienser og enzymer til blandt andet landbrugs- og fødevareproduktion har bidraget til større salg hos Chr. Hansen.
Det fremgår af den danske det børsnoterede selskabs regnskab for andet kvartal, der dækker over perioden december 2021 til februar 2022.
Omsætningen i kvartalet landede på 303,6 mio. euro, og overskuddet af primær drift (Ebit) før særlige poster lød på 84,1 mio. euro.
Her var på forhånd ventet en omsætning på 283 mio. euro og et driftsresultat før særlige poster på 74 mio. euro ifølge konsensusestimater indsamlet af Chr. Hansen blandt 15 analytikere.
I samme periode året før var omsætningen på 260 mio. euro, og der var et overskud på driften før særlige poster på 70,1 mio. euro.
Den organiske vækst var i andet kvartal på 14 pct. mod ventet 7,8 pct. blandt analytikerne. I det tilsvarende kvartal af 2020/21 lød den organiske vækst på 10 pct.
På bundlinjen fik Chr. Hansen i regnskabsårets andet kvartal et nettooverskud på 58,5 mio. euro, hvor analytikerne havde ventet et overskud på 54 mio. euro mod 53 mio. euro i samme kvartal af 2020/21.
Stort fokus på landbrug
Chr. Hansens nuværende forretning er delt i to, hvor den ene producerer og sælger ingredienser til blandt andet brug i mejeriprodukter som yoghurt og ost, mens den anden del bl.a. er fokuseret på probiotika til brug i dyr og naturlige plantebeskyttelser til brug i afgrøder samt kosstilskud.
Det er de to forretningsben, som hedder henholdsvis ”Food Cultures & Enzymes” og ”Health & Nutrition”.
Sammen med Animal Health og Human Health udgør Plant Health divisionen Health & Nutrition.
Plant Health-divisionen udvikler naturlige plantebeskyttelsesmidler, som blandt andet sælges til sukkerørsproducenter i Brasilien.
Divisionen er udpeget som et af Chr. Hansens såkaldte ”fyrtårn” i selskabets 2025-strategi. For at opnå det prædikat kræver det, at selskabet ser et potentiale for en omsætning på mindst 100 mio. euro om året i en ikke nærmere defineret fremtid.
Det fremgår ikke specifikt at regnskabet, hvordan hver enkelt underdivision har præsteret i andet kvartal, men Chr. Hansen skriver, at Plant Health i lighed med Animal Health har ”præsteret meget stærkt.”
Frem mod 2025 er målet, at 25 millioner hektar landbrugsjord bruger løsningerne fra Chr. Hansen.