AgriWatch

Jysk familievirksomhed vil vokse med ny strategi og nye eksportmarkeder

Agrovirksomheden Søby øgede bundlinjen i 2019/20. Selvom corona og afrikansk svinepest gør fremtiden svær at spå om, håber medejer på mere vækst.

Foto: Søby LinkedIn

Coronakrisen har på mange måder spændt ben for mange virksomheder.

Men trods benspænd og usikre markeder tror produktionsvirksomheden Søby fra Højslev på fremtiden og mere vækst.

Det er på trods af fremgang i det seneste år, hvor familien Frantsen, der ejer virksomheden, kan notere sig en stigning i både bruttofortjeneste og bundlinje efter regnskabet 2019/20.

Her gik bruttofortjenesten frem med omkring 5 mio. kr. til 21,3 mio. kr., og bundlinjen tog et hop til 10,3 mio. kr. mod 7,8 mio. kr for 2018/19.

Det skyldes ifølge medejer Mette Frantsen, at virksomheden kom godt igennem coronakrisen, og at svinepriserne var høje i 2019 og et stykke ind i 2020, ligesom en stribe produktlanseringer har øget salget.

"Så samlet er vi tilfredse med resultatet," siger Mette Frantsen.

Alligevel tør hun ikke helt sætte tal på forventningerne til regnskabet for 2020/21 eller spå om det.

Medejer i jysk agrovirksomhed stolt af regnskab trods markant tilbagegang 

"Corona kommer til at spille ind, og svinepesten er svær at spå, hvornår den rammer Danmark. Når den rammer, vil det påvirke os. Men vi er ikke ramt endnu på omsætning og salget," siger Mette Frantsen.

Er I tilfredse med et niveau som i 2019/20?

"Vi stræber altid efter vækst. Vi har sat gang i en ny strategi med mange ambitioner og nye ting på tegnebrættet. Det er med markedsspredning, at vi vil opnå vækst. Det gælder også nye eksportmarkeder," forklarer Mette Frantsen.

Hun fortæller, at virksomheden efter nytår har investeret i en ny svejserobot, der skal styrke produktionen i Højslev ved Skive.

"Der kommer andre investeringer løbende i produktionen. Men vi vil være højteknologiske. Det er en af vores konkurrencefordele," forklarer Mette Frantsen.

Ny virkelighed

Omkring halvdelen af omsætningen hos Søby kommer fra eksportmarkeder. Derfor gør virksomheden alt for at kunne komme i kontakt eksisterende og nye kunder. Mette Frantsen peger blandt andet på Tyskland, som har været hårdt ramt af corona, og det går ud over investeringslysten i det tyske, ligesom kunder udskyder projekter.

"Vi har ikke selv kunne rejse, så det har været en billig repræsentationskonto i år. Det er det også næste år. Vi opruster digitalt til at holde møder. Det kan godt være, at der er mange megafaktorer, der rammer en virksomhed som vores, men vi sidder ikke på hænderne, for det er ikke fremtiden," siger Mette Frantsen og tilføjer.

"Vi skal agere, så vi laver eksportindsatser. Vi kommer ikke til at aflyse noget, men vi vil finde andre og nye veje til det," siger hun.

Oprustning af salg

I år har Søby kunnet opruste på salgsfronten. Blandt andet er der ansat en ny salgschef, og det har været en stor styrke, mener Mette Frantsen.

"Det har været en del af strategien at opruste på salg. Med stærke kræfter i vores salgsteam skal vi finde nye eksportmarkeder og arbejde med eksisterende kunder og markeder. Det har også givet nye opgaver for mig," siger hun.

For det, at der er kommet flere hænder til salgsarbejdet, betyder, at hun kan bruge mere tid på daglig drift og forretningsudvikling. Det kommer også Søby til gode på kort og lang sigt.

"Som medejer har du mange kasketter på, men det er en stor fordel med oprustningen af salg. Det mærker vi allerede, og det har vi store forventninger til," fortæller Mette Frantsen.

Bundlinjen hos siloproducent er tilbage i plus efter anderledes år

Overskud fordamper hos vestjysk maskinstation 

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch