Æggebakkeproducent gennemfører indisk opkøb

Brdr. Hartmann har gennemført købet af indiske Mohan Fibre efter at have fået grønt lys fra de relevante myndigheder.
Det oplyser selskabet i en meddelelse onsdag.
Købet blev annonceret i januar. Prisen lyder på 119 mio. kr. og finansieres inden for allerede annoncerede kreditfaciliteter.
Det indiske selskab afsætter støbepapemballage til æg- og æbleproducenter i Indien.
Mohan Fibre omsatte sidste år for i niveauet 75 mio. kr. og skabte et Ebitda på omtrent 13 mio. kr. med udgangspunkt i de nuværende valutakurser.
Da købet blev lanceret i januar, understregede Brdr. Hartmann, at købet ville give en solid platform for selskabet i et attraktivt indisk marked.
Markedet er præget af en gunstig demografisk udvikling samt en voksende æg- og frugtproduktion, lød det.
Når der skal aflægges regnskab, vil opkøbet indgå i segmentet Eurasia, der erstatter segmentet Europe.
Det vil uændret omfatte produktion og salg af emballage i støbepap i Hartmanns markeder samt af maskiner og teknologi, der sælges globalt med hovedvægt uden for Hartmanns primære markeder.
Købet får ikke Brdr. Hartmann til at ændre på sine forventninger til 2020.
Der ventes altså fortsat en omsætning på 2,5-2,7 mia. kr. og en overskudsgrad på 15-18 pct. før justering for hyperinflation og særlige poster.
Onsdag morgen falder Hartmann-aktien 1,1 pct. til 530 kr. i et svagt negativt marked. I år er aktien dog samlet steget 74,3 pct. i værdi.
Relaterede artikler:
Hartmann køber russisk selskab for 116 millioner
For abonnenter