Dansk agtech-virksomhed jagter værdiansættelse på halv milliard inden 2030

Farmbrella har ambitioner om en værdiansættelse på over en halv mia. kr. i 2029. Vejen dertil er lang og kræver flere investeringsrunder og eksponentiel vækst, fortæller direktør.
Foto: PR/Farmbrella
Foto: PR/Farmbrella

Agtech-virksomheden Farmbrella, som er et digitalt netværk for landbruget og den grønne sektor, har ambitioner om en børsnotering eller et salg til over en halv mia. kr. i 2029.

Virksomheden blev stiftet i 2020, men drømmer om inden for ti år efter etableringen at nå en værdi på en halv milliard kr.

”Det er en del af vores pitch, at vi skal være over 500 mio. værd i 2029. Vi arbejder hen mod at blive folkeejede eller skabe en ny andelsbevægelse, kan man sige,” fortæller adm. direktør, Christina Elgaard.

Netværks-platform arbejder hen mod børsnotering

Selskabet har udviklet en platform, der blandt andet ved hjælp af kunstig intelligens kan hjælpe virksomheder med at finde de rette bestyrelsesmedlemmer. Samtidig skal medlemmer kunne finde og dele viden. Farmbrella tilbyder forskellige abonnementsløsninger og har over 1000 danske brugere. 

Formålet er at skabe et globalt netværk for agrosektoren, der blandt andet kan skubbe til virksomhedernes digitale omstilling.

Farmbrella er i forbindelse med en igangværende investeringsrunde værdisat til omkring 30 mio. kr.

Hvad gør, at I er en halv mia. værd i 2029?

”Så skulle vi jo gerne være verdensledende, eller i hvert fald i Europa, med et produkt, der hjælper med at lave en digital transformation i forhold til den grønne sektor. Vi skal som minimum dække Europa og også gerne være ude i de første lande uden for Europa, hvis vi skal være så meget værd,” siger Christina Elgaard.

Er det realistisk, at I er til stede i hele Europa i 2029?

”Hvis du arbejder med en eksponentiel forretningsmodel, som det er tilfældet med en software-as-a-service (en abonnementsløsning på software, red.), så ja. Vi er i den tidlige fase nu her. Men det er det, vi drømmer om. Vi er ambitiøse,” siger hun.

Ringe i vandet

Tech-virksomheder inden for agrosektoren er da også i stigende kurs.

Vækstfonden konkluderede i en rapport fra 2019, at der er et stort potentiale for danske ag- og foodtech-virksomheder. Fra 2012 til 2019 voksede ventureinvesteringer i AgriFood Tech-startups på globalt plan med over 500 pct. I 2018 tiltrak sektoren 17 mia. dollars i venturekapital på globalt plan.

Christina Elgaard erkender dog, at vejen til en værdiansættelse på mindst 500 mio. kr. er lang.

Lige nu er Farmbrella primært til stede i Danmark. For at nå ud i Europa skal virksomheden igennem flere investeringsrunder. Farmbrella er i gang med at hente kapital nu, og en ny investeringsrunde er planlagt i 2024. Her er det planen, at selskabet skal værdisættes til omkring 70 mio. kr.

Christina Elgaard fortæller, at den nuværende investeringsrunde går godt, og at man næsten er i mål. Planen er at hente omkring to mio. kr.

Farmbrella har tidligere hentet over fire mio. kr. og har solgt 5-10 pct. af virksomheden til DanBans Co-Investment Fond. Samtidig har Innovationsfonden skudt 350.000 kr. i virksomheden.

Landbrugsplatform starter tredje investorrunde: ”Derefter er det fonde”

Senest har Farmbrella indgået et partnerskab med Danske Bank, der blandt andet indebærer, at banken indgår i virksomhedens vidensnetværk.

Med hver investeringsrunde skal der større og større investorer ind, som kan hjælpe Farmbrella med at komme ind på nye markeder, skabe vækst, og dermed blive mere værd, så endnu større investorer vil smide endnu flere penge i virksomheden.

”Det er lidt som at dryppe en dråbe ned i vandet, og så bliver ringene større og større for hver gang, vi rejser kapital til at tage et nyt marked. Og det er den måde, vi skal vokse eksponentielt på,” siger hun.

Hun ser blandt andet mod Agreena, der sælger klimacertifikater, som på få år er vokset fra 21 medarbejdere til over hundrede, og virksomheden er samtidig til stede på flere europæiske markeder. Agreena har også tidligere hentet omkring 150 mio. kr. i en investeringsrunde.

”Hvis vi skal tage nogen, der har været meget dygtige til det her i Danmark, så er det Agreena, der virkelig har formået at lave en eksponenentiel vækst, hvor de er gået fra at have få kunder til at være i hele Europa,” siger hun.

Selskabet oplyser ikke omsætning, men havde i seneste regnskab en bruttofortjeneste på 360.000 kr. og et negativt årsresultat på 1,3 mio. kr.

Farmbrella er ejet af Christina Elgaard, Jakob Tilma og DanBans Co-Investment Fond.

Landbrugsplatform rejser ny kapital

Nystartet landbrugsplatform vil sælge ud af aktierPlatform arbejder med kunstig intelligens til sammensætning af bestyrelser

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også