Arla-direktør: "Vi er bevidst gået efter en Kina-strategi med lav risiko"

”Netop på grund af det, vi har set i Rusland, bliver vi nødt til at være så lidt udsat som muligt i landet,” siger Arla International-chef om Kina, der før har været højt prioriteret.
Foto: Pr / Arla
Foto: Pr / Arla

Politisk usikkerhed og uro, krig og kaos har fået Arla til at vælge en mere forsigtig vej frem på det kinesiske marked, der ellers har stået langt oppe på listen over mejerikoncernens højtprioriterede vækstmarkeder. 

Således lyder det fra koncerndirektør for Arla International, Simon Stevens, på baggrund af politiske spændinger i Kina, Ruslands invasion af Ukraine og mejerikoncernens deraf følgende russiske exit.

Adspurgt om de seneste par år og den udvikling, man har set i Rusland, har givet mejerikoncernen et andet fokus på det politiske landskab på Arlas eksportmarkeder, herunder særligt Kina, svarer Simon Stevens:

”Ja. Vi er bevidst gået efter en Kina-strategi med lav risiko, fordi vi har set andre tabe mange penge i landet. Og netop på grund af det, vi har set i Rusland, bliver vi nødt til ikke at være for udsatte i landet. Det er også en af grundene til, at Sydøstasien har overgået Kina i vækst, fordi det er meget mindre risikabelt, og fordi den lokale konkurrence ikke er lige så stærk.”

Ville være ”aggressive” i Kina

Udmeldingen fra mejerikoncernens internationale direktør står i kontrast til de, der kom i forbindelse med lanceringen af mejerikoncernens femårige Future26-strategi tilbage i november 2021.

Her var budskabet, at man i den forhenværende strategiperiode var lykkedes med at få opbygget en god eksportforretningen til markeder som Kina, Vestafrika og Sydøstasien, og at man med Future26-strategien ville ”styrke og udvide sin tilstedeværelse på disse markeder inden for mejerikategorier så som smør, ost, økologiske produkter og børneernæring.”

I kølvandet på lanceringen af strategien lød det fra international direktør Simon Stevens, at der efter op- og nedture var tegn på lysere tider og tocifret årlig vækst på det kinesiske marked. 

”Vi skal lægge mere på i forhold til det, vi gør i dag i Kina. Markedet for UHT-mælk vokser, og det lokale udbud kan ikke dække efterspørgslen, samtidig med at der er blevet et større marked for ost og smør,” sagde han til FødevareWatch:

”Over de seneste år har kineserne kigget mere mod mejerivarer af sundhedsmæssige årsager, hvilket vi kan dykke ned i. Vi ser blandt andet en vækst på ostemarkedet, hvor kineserne efterspørger mozzarella i høj kvalitet og kigger i retning af mere foodservice end detail,” forklarede Simon Stevens om de kinesiske forventninger.

Enslydende toner lød, da mejerikoncernen tilbage i 2015 præsenterede sin femårige Good Growth 2020-strategi. Her sagde daværende Asien-direktør Jesper Colding til FødevareWatch:

”Vi skal være aggressive, rigtig aggressive i Kina. Det handler om at investere, flytte sig hurtigt, være aggressiv og vækste.”

Men i dag har piben altså fået en lidt anden lyd som følge af den globale, politiske udvikling.

Kan blive et svært marked

Ifølge Simon Stevens er man i Arla særligt opmærksom på den udvikling, der foregår i Kina - og i allerhøjeste grad de politiske spændinger, der i øjeblikket er mellem stormagten og USA.

”Hvis spændingerne mellem USA og Kina bliver værre, og hvis Europa tydeligt støtter amerikanerne, kan Kina blive en svær størrelse for alle,” siger han. 

Arla - hvis mindste internationale marked i regionen målt på omsætning er Kina - er dog ikke i en lige så sårbar position som eksempelvis selskaber med en større kinesisk forretning, uddyber den internationale direktør:

”Vi er nok mindre udsat for det end andre store, danske virksomheder, der har en langt større forretning i landet, end vi har, men jeg tror grundlæggende, at der hele tiden er en frygt for, at Kina på et tidspunkt kan blive et svært marked.”

At man er mere forsigtige i Kina betyder imidlertid ikke, at man er tæt på et farvel til markedet, der indtil nu ikke har vist sig af være den vækstraket, man i mejerikoncernen havde håbet på. 

Arla forsætter kinesisk kamp: ”Vi er på ingen måde tæt på et farvel i Kina”

Det slog mejerikoncernens finansdirektør Torben Dahl Nyholm i starten af februar fast i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet for 2022 - et regnskab, der i større eller mindre grad bød på fremgang på samtlige markeder under Arla International, bare ikke i Kina. 

Her faldt omsætningen med 44,3 pct. 

”Vi er på ingen måde tæt på et farvel i Kina, men Kina er jo ikke at sammenligne med vores europæiske eller mellemøstlige markeder overhovedet. Vi var der i 2022, og vi vil være der i en lang række år fremover,” lød det fra Torben Dahl Nyholm, der samtidige forklarede, at man grundet coronanedlukninger i Kina og europæiske mælkepriser dog har justeret forretningsomfanget i Kina. 

Denne artikel er bragt af AgriWatchs søstermedie FødevareWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Landbrugshandlerne, der tinglyses, leveres af Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

For abonnenter