Bøf-direktør glæder sig: Indtjening følger med noteringen op
![Mens omsætningen har taget et flot spring på 30 pct., er indtjeningen fulgt med, udtaler Finn Klostermann, adm. direktør i Danish Crowns kreaturdivision. | Foto: PR-foto](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12153067.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Klostermann.jpg)
Omsætningen steg for Danish Crown Beef det første halvår af 2021/22 og med hele 30 procent.
De nærmest rødglødende oksekødsmarkeder trak såvel kreaturnoteringerne markant opad i alt med hele 40 procent i halvåret. Dette kan ikke overraskende ses i divisionens omsætningstal, som Danish Crown netop har offentliggjort.
Faktisk steg omsætningen fra 2,2 mia. kroner i sidste regnskabsperiodes første halvår til nu 2,9 mia. kroner.
”Vi glæder os over de meget fornuftige priser, vi lige nu ser på oksekødet. Det er samtidig værd at bemærke, at mens omsætningen har taget et flot spring på 30 pct., er indtjeningen fulgt med. Driften er stærk, stadigt stigende afregning til selskabets ejere for kreaturerne afspejler,” udtaler Finn Klostermann, adm. direktør i kreaturdivisionen.
Danish Crown har udsolgt: Prisen på oksekød rammer højeste niveau nogensinde
Han peger på, at priserne får hjælp i opadgående retning af et lavt europæisk udbud af kreaturer samt at Danish Crown Beef har ramt rigtigt med satsningen på burgere, samt forbrugernes lyst til at købe kød med det statslige dyrevelfærdsmærke.
Han påpeger dog også, at DC Beef klart mærker de stigende omkostninger til energi og transport - lige som at andelsejerne mærker dem på foderet til dyrene.
Med til at trække omsætning og indtjening på kreaturerne op er både de danske og tyske slagterier og forædlingsfabrikker, samt datterselskabet Scan-Hide, der mærker bedre afsætning af de vigtige huder.
”Det giver forretningen en vis robusthed, at vi er repræsenteret med produktion i både Danmark og Tyskland og derudover har dedikerede salgskontorer for Frankrig, Spanien og Italien. At vi har dyr fra både danske og tyske landmænd gør, at vi trods et lavt udbud af slagtedyr formår at holde kunderne tilfredse og forsynet med produkter, der matcher efterspørgslen,” bemærkerFinn Klostermann.
Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvor mange slagtedyr, der blev kørt igennem Danish Crowns slagterier fra andelshaverne i halvåret.