Arla i offensiven: Vil investere over 30 milliarder de næste fem år

Mejerikoncernen vil i de kommende fem år investere et tocifret milliardbeløb i produktionen. Arla skruer samtidig op for blusset i efterfølgeren til spareprogrammet Calcium.
Foto: Joachim Ladefoged/ERH
Foto: Joachim Ladefoged/ERH

I en ny femårsplan lægger Arla op til en offensiv i et voksende globalt mejerimarked.

Med udsigten til, at mejerimarkedet vil stige med 2 pct. om året, vil Arla øge sin omsætning på tværs af alle markeder for sine strategiske brands.

Til at opnå dette øger Arla nu sine investeringer med over 40 pct., hvilket vil resultere i investeringer for over 4 mia. euro (30 mia. kr.). Det fremgår af Arlas netop præsenterede strategi for de næste fem år, Future26.

De ekstra midler skal investeres i blandt andet bæredygtighedstiltag, produktinnovation, kapacitetsudvidelser og digitalisering. Oven i dette sigter mejeriet efter at levere den bedste mælkepris i branchen til andelshaverne.

"Med vores Good Growth 2020-strategi skabte vi den rigtige opskrift til at udvikle vores brands, opnå effektivitet og investere i bæredygtige tiltag på tværs af vores værdikæde, samtidig med at vi sikrede vores andelshavere en konkurrencedygtig mælkepris," siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla, i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Med udgangspunkt i disse resultater vil vores nye Future26-strategi løfte vores andelsselskab op på næste niveau."

Arla sigter efter en årlig vækstrate 3-4 pct. På det europæiske marked skal væksten ligge på 1-2 pct., mens Arla siger efter en årlig vækst på 5-7 pct. på det internationale marked.

Arlas brandede forretning skal stige med 3-4 pct. årligt samtidig med, at Arlas guldæg Arla Foods Ingredients (AFI) skal se vækstrater på 4-6 pct. årligt frem mod 2026.

Lancerer nyt spareprogram

I sin seneste strategi Good Growth 2020 lancerede Arla spareprogrammet Calcium, hvor der samlet set skulle findes besparelser for 400 mio. euro (2,98 mia. kr.) i driften af andelsselskabet.

Denne øvelse vil fortsætte frem mod 2026, men denne gang under navnet Fund our Future. Her har Arla dog skruet op for ambitionerne, hvor der nu skal findes besparelser for 500 mio. euro (3,72 mia. kr.). I 2020 havde Arla udgifter for 10,22 mia. euro (76 mia. kr.), hvoraf 47 pct. af disse var udgifter til råmælk.

Samtidig vil koncernen investere i såkaldte "end-to-end"-løsninger, der skal effektivisere og forbedre produktionen gennem yderligere automatisering, digitale værktøjer og opkvalificering af medarbejdere, som det fremgår af pressemeddelelsen.

"Dette er et afgørende tidspunkt for mejeri og for vores andelshavere. Vores globale fødevaresystemer står overfor en dobbelt udfordring, med klimaforandringer og behovet for bedre ernæring. Det kræver handling her og nu, og mejeri er en del af løsningen. Det er nu, vi skal definere fremtidens mejeriproduktion. I de næste fem år vil vi samarbejde endnu mere med vores ejere, kunder og partnere for at fremskynde vores omstilling til en robust og bæredygtig mejeriproduktion, der er klar til fremtiden," siger Peder Tuborgh.

Som AgriWatch tidligere har beskrevet vil Arla også hæve den garanterede efter betaling fra 1 eurocent til 1,5 eurocent pr. kg mælk på den betingelse, at det årlige nettooverskud udgør 2,8 pct. af omsætningen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også