Forbrugerombudsmanden har modtaget 15 klager over Arla

Forbrugere kan fejlagtigt tro, at en stribe Arla-produkter er klimakompenseret, uden at være det, og det er et problem, mener man i Forbrugerrådet Tænk.
Foto: PR / Arla
Foto: PR / Arla

Det kan være forvirrende, at købe Arla-produkter, når man gerne vil tage hensyn til klimaet og vælge de klimakompenserede produkter.

Ifølge Børsen har Forbrugerombudsmanden modtaget i alt 15 klager, der omhander en kampagne, hvor Arla fremhæver sin CO2-neutrale mejeriproduktion, som i virkeligheden kun er gældende for en del af det økologiske sortiment.

"Hvis forbrugerne tror, at Arla kompenserer alle sine økologiske produkter, så gør reklamen det sværere reelt at være en grøn forbruger, og det er jo en vildledning. Især hvis de tror, at produkter som gul ost også er klimakompenseret, for her er CO2-udledningen langt større gennem produktionen," siger Forbrugerrådets projektchef for fødevarer, Camilla Udsen.

Forbrugerombudsmanden modtog hele sidste år i alt 48 klager om greenwashing.

(Denne artikel er blevet bragt af AgriWatchs søstermedie FødevareWatch.)

Greenwashing er i fokus i ny mærkningsvejledning Rapport: Klare principper skal modvirke vildledende klimapåstande Margarine Foreningen klager over Arlas klimakampagne For lave danske standarder får Arla til at kigge mod udlandet efter klimakreditter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også