AgriWatch

Arla vil udvide plantebaseret serie

Den plantebaserede kategori udgør ingen trussel for Arlas kerneforretning, vurderer topchef Peder Tuborgh. Mejerikoncernen vil dog udvide sin plantebaserede serie, der i dag består af tre forskellige havredrikke.

I 2005 blev Peder Tuborgh som 42-årig direktør i Arla Foods. Han har været en del af Arla siden 1987. | Foto: Joachim Ladefoged/ERH

En stigende klimabevidsthed har været med til at flytte flere forbrugere i retning af grønnere kost, men den plantebaserede bølge kommer ikke til at rykke det store ved Arlas forretning, vurderer topchef Peder Tuborgh.

Modtag AgriWatchs nyhedsbrev gratis!

"Vi sælger omkring 1000 ton plantedrikke nu her i år, og det skal ses i forhold til de milliarder kilo mælk, vi bruger på det danske marked," siger Peder Tuborgh.

Mejerikategorien er så uendelig mange gange større. Det ville tage mange, mange generationer.

Peder Tuborgh, topchef, Arla Foods

I maj lancerede mejerikoncernen en serie med tre havredrikke under navnet Jörd – en beslutning, som Arla selv betegner som "dristig og usædvanlig for et mejeriselskab". Men de tre havredrikke er kun begyndelsen, fortæller topchefen.

"Der arbejdes med flere varianter, men med ståsted i de afgrøder, der dyrkes i Danmark og Sverige," siger Peder Tuborgh, der dog ikke vil udtale sig om, hvornår eventuelle nyheder vil ramme markedet.

"Serien er kun få måneder gammel, men man skal hele tiden – år efter år – komme med noget spændende og overraskende til forbrugerne, og det vil man også se i den her sammenhæng," tilføjer han.

Plantebølge er ingen trussel

Udover nye plantedrikke forestiller Peder Tuborgh sig desuden, at serien "sagtens" kan blive udvidet med andre veganske produkter som eksempelvis alternativer til yoghurt eller fløde; igen med base i nordiske afgrøder, der er fundamentet i Jörd.

"Man vil ikke se, at vi bruger soja, der primært hentes fra Sydamerika," siger han.

Men trods udvidelser vil kategorien også fremover blot udgøre en lille del af Arlas forretning og markedet som helhed, spår Peder Tuborgh. Han er overbevist om, at den veganske kategori ikke udgør nogen trussel for Arlas kerneforretning.

"Mejerikategorien er så uendelig mange gange større. Det ville tage mange, mange generationer, før den plantebaserede kategori kommer op i samme størrelsesorden som mejeri," siger direktøren.

Man skal selvfølgelig have en vis markedsandel [...] for at være relevant og få lov til at være på hylderne.

Peder Tuborgh, topchef, Arla Foods

Arla har dog angrebet det plantebaserede marked, fordi det netop er i hastig vækst. Fra 2017 til 2019 var plantedrikke med en salgsvækst på 74 pct. den hurtigst voksende fødevarekategori i dansk detailhandel ifølge tal fra analysevirksomheden Nielsen.

"Der er en stigende efterspørgsel efter plantebaseret. Det vil vi gerne være en del af, og derfor har vi også brug meget krudt på at udvikle nogle produkter, som vi selv synes er fantastiske," siger Peder Tuborgh.

Skønt at være markedsleder

I mælkekategorien sidder Arla solidt på tronen, men topchefen har umiddelbart ikke ambitioner om også at blive markedsleder inden for plantedrikke.

"Det ville da være skønt. Men foreløbigt synes vi bare, at vi gerne vil være relevante for forbrugerne," siger Peder Tuborgh.

Indtil videre har Jörd sat sig på knap 10 pct. af det danske marked ifølge Arla selv, og topchefen vil ikke dele ambitionen for, hvor meget andelen skal op på.

"Man skal selvfølgelig have en vis markedsandel – om det er 10 pct. eller noget over – for at være relevant og få lov til at være på hylderne, og detailkæderne gider at arbejde med os. Man skal investere i det, og det gør vi også, fordi det kan betale sig," siger han.

Peder Tuborgh mener, at den plantebaserede kategori udgør et fint mindre supplement til den dominerende mejerikategori hos Arla.

"De lever super fint side om side. Vi har teknologien i forvejen, så det handler om at investere i innovation og lave de rigtige recepter, så produkterne smager godt," siger han.

Arlas havredrikke bliver fremstillet i tre varianter med byg, hamp og ren havre. Ifølge direktøren skiller drikkene sig ud fra det øvrige udbud ved at have højere ernæringsindhold og højere viskositet, altså mere tyktflydende.

Jörds havredrik består af 1,3 gram protein per 100 gram og 15 pct. havre. Til sammenligning indeholder markedslederen Naturlis havredrik 0,3 gram protein per 100 gram og 12 pct. havre.

Jörd vil blive lanceret i Sverige og Storbritannien i henholdsvis anden halvdel af 2020 og i 2021.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch)

Mere fra AgriWatch

Tidligere topchef forlader Ticans bestyrelse

Tican er blevet et bestyrelsesmedlem fattigere, efter Ove Thejls har forladt sin post. Aftrædelsen sker, mens slagteriet er under heftig kritik for sin restbetaling. (opdateret med kommentar fra Ove Thejls)

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch