AgriWatch

Corona udskyder Them Andelsmejeris eksportambitioner

Them Andelsmejeri har et eksportpotentiale ifølge den adm. direktør, men coronakrisen gør, at markederne skal finde sig selv igen, før en ny aktør kan komme på banen.

Foto: PR-foto

I fremtiden skal Them Andelsmejeris oste i højere grad sælges til udlandets gourmet- og restaurantsegment.

Det vil Them Andelsmejeri gøre igennem en relancering med nyt logo og produkter. Transformationen har været undervejs siden Torben Aarris' tiltrædelse som adm. direktør tilbage i november 2018, men coronakrisen lammede food service-segmentet, og vejen til et større eksportmarked er derved blevet længere.

"Vores produkter har et eksportpotentiale, og det vil vi rigtig gerne kigge på i løbet af de kommende år. Jeg siger år, fordi der er kommet en coronakrise ind over os og vores eksportmarkeder, så det er vanskeligt at spå om, hvor lang tid det tager," siger Torben Aarris, adm. direktør i Them Andelsmejeri, til AgriWatch.

Them Andelsmejeris eksport udgør for nuværende 10-15 pct. af mejeriets forretning.

Dog er der ikke blevet fastlagt nogle konkrete mål for den fremtidige eksport.

"For os er det ikke andelen af eksport, der er vigtig. Det er vigtigt for os at skabe en vækst i virksomheden ved at kunne sælge på eksportmarkeder, men samtidig forventer vi en vækst på hjemmemarkedet. Vi tror, at de to markeder går i vækst hånd i hånd," siger Torben Aarris.

Them Andelsmejeri har 15 andelshavere og i alt 67 ansatte på mejeriet i Them. Siden 2019 har mejeriet ejet 10-15 pct. af mejeriselskabet Dairy 1888, som sælger mælkepulver i Kina.

Mere mælk

Væksten skal både komme på eksport- og hjemmemarkedet, men trods dette besluttede Them Andelsmejeri at reducere antallet af andelshavere med seks og mængden af mælk med 25 mio. kg.

Der bliver dog behov for mere mælk hos andelsselskabet i fremtiden.

"Jeg er sikker på, at vores mælkeindvejning og behovet for dette er stødt stigende og har været det i et stykke tid, hvis vi undlader den nuværende periode grundet corona," siger Torben Aarris.

Spørgsmålet er nu, hvordan den ekstra mælk skal komme ind. Torben Aarris afviser en udvidelse af andelshaverkredsen, men er åben for at inddrage eksterne leverandører.

"Vi lægger en plan med de leverandører, som ønsker at blive større. Den mængde, de kommer til at kunne levere til os, er selvfølgelig at foretrække. Men jeg forventer, at vi får brug for mere end det, så vi kommer også til at kigge på eksterne leverandører," siger Torben Aarris.

Udover eksportambitionerne vil coronakrisen også kunne mærkes, når dette regnskabsår når sin afslutning.

Torben Aarris forventer, at selskabet holder skindet på næsen, hvis Danmark snart igen nærmer sig normale forhold.

"Coronakrisen påvirker os lige nu og har gjort det siden nedlukningen. Hvor meget det rammer os kommer an på, hvordan de næste 2-3 måneder går i forhold til genåbningen af Danmark," siger Torben Aarris.

Danmark producerer svin og mejeriprodukter med mindst klimabelastning

Nordjysk mejeri runder ny milliardmilepæl

Storbritannien affyrer toldmissil mod dansk milliardeksport

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch