En del af Watch Medier

AgriWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Industri
  • Andelsselskaber
  • Teknologi
  • Landbrug
  • Politik
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Industri
  • Andelsselskaber
  • Teknologi
  • Landbrug
  • Politik
17.04.2020kl. 06.40

Tuborgh om Arlas udvikling: "Der har været ét nøgleord, der er gået igen, og det er globalisering"

Arla 20 år: Globaliseringen har været omdrejningspunktet for udviklingen i Arla Foods, som i dag har eksisteret i 20 år. Peder Tuborgh, adm. direktør i andelsselskabet, opridser tre skelsættende punkter i historien.
Foto: Joachim Ladefoged/ERH
Foto: Joachim Ladefoged/ERH
af WILLIAM RØNFELDT KRISTENSEN

Ét ord har været den uomtvistelige årsag til Arla Foods' 20-årige lange udvikling, og ordet er globalisering.

Sådan lyder det fra Arla Foods' adm. direktør Peder Tuborgh, der på 20-årsdagen for fusionen mellem danske MD Foods og svenske Arla sætter ord på Arla Foods' udvikling siden 2000.

Arla Foods 20 år

Fredag d. 17. april er det 20 år siden, at danske MD Foods og svenske Arla fusionerede sig til Arla Foods.

I en række artikler dykker AgriWatch på dagen ned i selskabets nøgletal og udvikling gennem de seneste 20 år og spørger hovedpersonerne, hvor Arla var og er på vej hen.

"Der har været ét nøgleord, der er gået igen, og det er globalisering. Vi har været nødt til at globalisere os og finde kræfter til at servicere kunder, som i stigende grad har vokset sig ud over grænserne. De danske, engelske og tyske detailkæder etablerer sig på tværs af landegrænserne og for at følge med på det, har vores rejse været helt afgørende, og det ser vi fortsat," siger Peder Tuborgh til AgriWatch.

Fusionen i år 2000 betød, at verdens første internationale andelsmejeri blev en realitet, og op til i dag har Arla Foods øget antallet af lande med andelshavere, og markederne er gået ud over Europas grænser.

Arla har indbygget i DNA'et, at hvis der kommer relevante muligheder for fusion, så ved selskabet godt, når det begynder at vibrere, og sådan en vibration har vi ikke lige nu

Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods

Fusionen, der grundlagde Arla Foods, blev blot den første fusion i rækken, da andelshavere og mejeriselskaber fra Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg og Storbritannien blev indlemmet i Arla Foods op til 2014.

Samtidig er mælkeproduktionen fordoblet fra 7 mia. kg i 2000 til næsten 14 mia. i 2019.

Skelsættende EU

Ifølge Peder Tuborgh er der tre nedslagspunkter, der siden fusionen har været skelsættende for, hvorfor Arla Foods er, hvor det er i dag. Punkterne har alle det til fælles, at det er beslutninger taget fra Bruxelles.

Det første nedslagspunkt skete i år 1995, da Sverige blev medlem af EU. Derved åbnede landets grænser for resten af EU-landene.

"De svenske landmænd forholdt sig til, at Sverige ikke længere kunne være et lukket marked, og man skulle sikre sig adgang til de europæiske markeder. MD Foods lå tæt på, og som også havde en stærk eksport, fordi størstedelen af dansk mælk eksporteres. Sådan var det overhovedet ikke i Sverige, men de svenske bønder så helt rigtigt, at det ville være farligt ikke at være med i globaliseringen," siger Peder Tuborgh.

Det næste skelsættende øjeblik kom tolv år senere. I 2007 fjernede EU sine subsidier, når mejeriselskaber eksporterede ud af Europa. Indtil da havde de fået tilskud.

"Dengang var der meget stor bekymring om, hvorvidt Europa overhovedet kunne konkurrere på verdensmarkedet uden subsidier, og det viste sig, at det kunne man. Der kom en voldsom bølge af volatilitet ind på det europæiske mælkemarked. Der var det godt at stå godt rustet for os, som allerede havde adgang til markederne og kunne mærke på vores krop, hvordan man skulle tilpasse sin forretning," siger han.

Samme år meldte EU-kommissionen ud, at mælkekvoterne ville ophøre i 2015, som EU havde underlagt danske og europæiske landmænd.

Mælkeproducenterne kunne nu frit sælge mælk uden en øvre grænse, og markedet blev selvregulerende.

"Dermed var det et signal om, at den europæiske mejeribranche fra jord til bord stod fuldstændig frit på verdensmarkedet. Det har gjort, at den fusionsproces og det at have muskler til at være på et globalt marked fortsatte i Arla Foods frem til og med 2014. Her fusionerede vi med de sidste englændere," siger Peder Tuborgh.

Ikke flere fusioner i tankerne

I 2016 kom et paradigmeskifte i Arla Foods i form af Good Growth-strategien, hvor målsætningen var at øge værdien af den indvejede mælk og bringe flere kroner tilbage til andelshaverne.

Derfor afviser Peder Tuborgh også, at der er fusioner på vej trods Arlas fusionsmarch i det centrale Europa gennem 00'erne og starten af 10'erne.

"Arla har indbygget i DNA'et, at hvis der kommer relevante muligheder for fusion, så ved selskabet godt, når det begynder at vibrere, og sådan en vibration har vi ikke lige nu," siger Peder Tuborgh og fortsætter:

"Jeg vil ikke sige, at den sidste fusion er lavet, men vi kan godt sige, at den familie vi har i dag har rigeligt at gøre med at udnytte de muligheder vi har lige nu. Det handler om at udvikle markedspositioner, som kan tage imod den mælk, som vores ejere har."

Det kom blandt andet til udtryk i sommeren 2019, da Arla opkøbte et produktionsanlæg i Mellemøsten, som videreforædler mælken fra Europa.

Investeringer som disse vil man se flere af i fremtiden, da der er muligheder "ad libitum" ifølge Peder Tuborgh.

De mange fusioner har også gjort det muligt for Arla at udvikle ekspansionen i regioner som Afrika. Det kommer blandt andet til udtryk i Nigeria, hvor et stort pakkeri laver forbrugerprodukter til det nigeranske marked.

"Det er med basis i produkter, som vi præfabrikerer i blandt andet Tyskland. Det kunne vi ikke gøre overhovedet, hvis ikke vi havde haft den fusion i 2013 med de tyske kolleger. Med deres produktionsapparat kunne vi deltage yderligere i ekspansionen med den bestående mælkemængde," siger Peder Tuborgh.

Udover andelshaverne i de syv lande får Arla leveret mælk fra blandt andet finske og amerikanske mælkebønder, som er på kontrakt med Arla, men som ikke er en del af ejerkredsen.

Tilpasse sig udviklingen

Når Peder Tuborgh ser frem i tiden, ser han et vækstpotentiale, som skal gribes uden for Europas grænser.

Udfordringen bliver ifølge Peder Tuborgh at vedholde tempoet inden for innovations- og teknologiudvikling. Samtidig skal denne udvikling ramme efterspørgslen fra forbrugerne.

"Vi skal dreje os nærmere ind på, hvor forbrugerne er på vej hen, og hvordan vi møder dem år for år. Det bliver en hovedudfordring for hele den europæiske mejeriindustri," siger Peder Tuborgh.

Spørgsmålet bliver, hvordan Arlas mælkesø på små 14 mia. kg. i endnu højere grad bliver en del af globaliseringen, der fortsætter.

Det er i blandt andet Asien, hvor forbruget er i vækst, mens råvarerne ikke er til rådighed ifølge Peder Tuborgh.

"Det er det, som vi har arbejdet med de senere år. Det er en stor udfordring, men ikke negativt, for det er der, væksten skal findes," siger han.

Ifølge Peder Tuborgh er globaliseringen en urokkelig kraft. Spørgsmålet ligger i, hvordan man imødegår den.

Dog lurer efterspillet af den nuværende coronakrise, som kan vende op og ned på verden, som man kender den i dag. Arla vil drøfte påvirkningerne af coronakrisen det næste lange stykke tid ifølge Peder Tuborgh.

"Bliver verden mere globaliseret, eller kommer vi til at have flere regionale lommer igen? Det kan man ikke vide, men vi står godt rustet til at møde den forandring, der kommer," siger han og fortsætter:

"Det har de sidste 20 år vist."

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gregers Tycho/Ritzau / Scanpix
Landbrug

Priserne stiger atter på toneangivende mejeri-børs

Smør og sødmælkspulver bidrager til, at indekset på GDT-auktionerne igen går op efter flere ugers nedgang.
  • Toneangivende mejeriauktion slutter året med et knæk
  • Toneangivende mejeriauktion fortsætter dans på stedet
Foto: Peter Hove Olesen
Landbrug

Dansk grisebestand rammer laveste niveau i 25 år

For abonnenter

Planen er, og har hele tiden været, at Agrointelli skal sælges inden for 1-3 år, fortæller Agrointellis adm. direktør Jens Brylle. Virksomheden er allerede i tæt dialog med flere interesserede, herunder en række af de store spillere i industrien, lyder det. Her ses Mogens Rüdiger, formand for virksomheden.
Teknologi

Robotvirksomhed sigter mod at blive solgt om få år

For abonnenter

Foto: Agco / Pr
Industri

Global maskinkoncern slår rekord i slutspurt

For abonnenter

Foto: Torben Worsøe
Landbrug

L&F-viceformand tager to år mere i front for europæiske frøavlere

Foto: Gorm Olesen
Industri

Penge fra salg af pålægsfabrikker kan havne flere steder

For abonnenter

Læs også

Foto: Winfried Rothermel/AP/Ritzau Scanpix
Industri

Leverandør til Skare-koncernen handlede kun mod kontant betaling

De seneste uger op til konkurser faldt købelysten hos pålægsvirksomhederne i Skare-gruppen, melder stor slagterikoncern.

For abonnenter

Planen er, og har hele tiden været, at Agrointelli skal sælges inden for 1-3 år, fortæller Agrointellis adm. direktør Jens Brylle. Virksomheden er allerede i tæt dialog med flere interesserede, herunder en række af de store spillere i industrien, lyder det. Her ses Mogens Rüdiger, formand for virksomheden.
Teknologi

Robotvirksomhed sigter mod at blive solgt om få år

Agrointelli søger et tocifret millionbeløb i ny investorrunde med henblik på yderlige vækst inden et eventuelt frasalg om få år, fortæller adm. direktør. 

For abonnenter

Foto: Janus Engel
Landbrug

Svineanalytikere: Markedet forbliver usikkert i år

Efterspørgslen på svinekød er presset af stigende inflation og boomende lagre fra 2022, lyder det fra landbrugsbank. Genåbning af Kina giver muligheder, men også usikkerheder.

For abonnenter

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • BioNutria udvider og søger 4 ambitiøse og kompetente Agrarøkonomer eller Jordbrugsteknologer

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Arla-direktør peger på den største usikkerhed for mælkeproducenter i år – 11.01
  • Priserne stiger atter på toneangivende mejeri-børs – 10.35
  • Global maskinkoncern slår rekord i slutspurt – 10.00
  • L&F-viceformand tager to år mere i front for europæiske frøavlere – 09.25
  • Dansk grisebestand rammer laveste niveau i 25 år – 08.30
  • Svineanalytikere: Markedet forbliver usikkert i år – 07.58
  • Naturfredningsforening: Forkert at undtage pesticider fra PFAS-forbud – 07.31
  • Robotvirksomhed sigter mod at blive solgt om få år – 06.51
  • Penge fra salg af pålægsfabrikker kan havne flere steder – 7. feb.
  • Leverandør til Skare-koncernen handlede kun mod kontant betaling – 7. feb.
  • Revisor reddede Skare fra konkurs - regning blev aldrig betalt – 7. feb.
  • Ornitologer forventer britisk bølge af fugleinfluenza – 7. feb.
  • Erfaren frø-direktør bliver ny formand for planteforædlingsselskab – 7. feb.
  • Mistillid mellem kuratorer sendte Skares advokat ud af konkursboer – 7. feb.
  • Her er de seneste tinglyste landbrugshandler – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • BioNutria udvider og søger 4 ambitiøse og kompetente Agrarøkonomer eller Jordbrugsteknologer

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Endpoint Management Administrator

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Kolofon

AgriWatch
Søg

Sektioner

  • Industri
  • Andelsselskaber
  • Teknologi
  • Landbrug
  • Politik
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Dorte Stenbæk Bro

db@agriwatch.dk

Tlf.: 2298 3108

  • Om AgriWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 483

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 483

Job

Abonnement

Prøv AgriWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

agriwatch@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 483

Læs mere om abonnement her

Adresse

AgriWatch

Mediebyen 3

8000 Aarhus C

Tlf.: 3330 8391

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © AgriWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
AgriWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge