Ukrainsk korneksport via Litauen halter efter mål

Det kommer til at kræve store investeringer, hvis målet om eksport på en mio. ton ukrainsk korn årligt skal lykkes i Litauen, mens Sortehavet alligevel forventes igen at blive favoritruten. 
Ukraines eksport af landbrugsprodukter såsom korn var før krigen ganske betydelig, men har været særdeles udfordret af bl.a. blokader på Sortehavet. | Foto: Sergey Pivovarov
Ukraines eksport af landbrugsprodukter såsom korn var før krigen ganske betydelig, men har været særdeles udfordret af bl.a. blokader på Sortehavet. | Foto: Sergey Pivovarov

Efter krigens udbrud, etablerede man i Litauen hurtigt en aftale om såkaldte solidaritetsbaner, der skulle sikre, at mængder af ukrainsk korn kunne sendes ud på verdensmarkederne ad alternative ruter, men virkeligheden har vist sig ikke at leve op til forventningerne. 

Jyllands-Posten skriver, at det litauiske jernbaneselskab LTG Cargo sidste år transporterede 84.000 ton landbrugsprodukter til havne ved Østersøen, hvor forventningen var et ton.

Fordi Litauen ikke deler en grænse med Ukraine, skal varerne, før de kan nå havne ved Østersøen, først igennem Polen, og de grænseovergange medfører besvær og ekstra omkostninger, ligesom infrastrukturen i landene endnu halter efter, og samtidig har det vist sig at være langt dyrere end forventet.

”Når krigen slutter, vil Sortehavet igen blive den dominerende eksportrute,” siger Mykola Moroz, der er chef for det ukrainske koordineringsråd for logistik i landbruget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også