Afgift giver millionomkostninger til transport: Regningen sendes videre til landmænd

En ny afgift på tung transport, der vil give ekstraomkostninger i millionklassen, vil også påvirke konkurrenceevnen, frygter svinetransportør.
Foto: Danish Agro / PR
Foto: Danish Agro / PR

En ny kilometerbaseret vejafgift på tung transport, der indføres fra 2025, vil ramme flere virksomheder i landbruget hårdt med ekstraomkostninger på flere mio. kr., der skal sendes videre ud til landmanden.

Det fortæller både den andelsejede grovvarekoncern Danish Agro, svinetransportøren Rosgaard og New Holland-forhandleren J. Hundahl.

”Det rammer os med en umiddelbar stigning på cirka ti pct. i transportomkostninger. Vi ser ind i en ekstraomkostning på et tocifret millionbeløb. I første omgang vil det ramme landmanden. Men landmanden vil jo så efterfølgende også have mere for sine varer, og så vil det i sidste ende ramme forbrugeren,” fortæller Danish Agros logistikdirektør, Jens Toft.

SVM-regeringen har sammen med SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet indgået en aftale, der fra 2025 lægger en afgift på tung transport baseret på antal kørte kilometer. Med aftalen vil det i 2030 koste omkring 1,3 kr. per kilometer i gennemsnit for lastbiler, der for eksempel kører på benzin eller diesel. 

Afgiften forventes at resultere i reduktioner på 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og 0,4 ton i 2030.

”Med aftalen om en klimabaseret vejafgift for lastbiler tager vi endnu et skridt i den rigtige retning. Det skal nemlig kunne svare sig at køre grønt, og de, der har de mest forurenende lastbiler, skal betale mere for deres udledning. Det er jeg glad for, at vi er blevet enige om”, siger skatteminister Jeppe Bruus i en pressemeddelelse i forbindelse med aftalen.

Danish Agros lastbiler kører med både foder, korn og olie til og fra landmænd i hele landet. Ifølge Jens Toft er der ikke meget, andelsselskabet kan gøre for at tilpasse sig afgifterne ved at omstille til grønnere transportformer.

”Vi er jo et andelsselskab, så vi kan ikke vælge at lade være med at levere til dem, der skal køres langt til og fra, fordi vi vil være grønnere,” siger han.

Han forklarer også, at hverken biogaslastbiler eller el-lastbiler endnu vil kunne erstatte diesellastbiler i Danish Agros flåde, da udviklingen ikke er langt nok. Lastbiler, der eksempelvis kører på biogas, vil kræve store omveje for at få tanket biogas, mens el-lastbiler kræver store batterier, der vil betyde, at Danish Agro ikke kan køre med lige så mange varer, samtidig med at de kræver mange stop for at oplade.

”Vi sidder og venter på, at der kommer løsninger, vi kan bruge. Men de distancer, vi kører, samtidig med at det er tung trafik, gør, at det er utroligt svært at stille over på den teknologi, der er lige nu,” siger han.

Grisene må betale

Hos Rosgaard A/S, der hører hjemme ved Viborg og årligt transporterer omkring 2 mio. grise, fortæller adm. direktør Lars Rosgaard, at det vil ramme hans transportvirksomhed med ekstraomkostninger på nogle mio. kr.

Den ekstraomkostning er han nødt til at sende videre til kunderne, fortæller han.

”Der er kun grisene til at betale, så jeg tror også, den her ekstraudgift svækker konkurrenceevnen på dansk svineproduktion. Uanset om det er smågrise eller slagtesvin, er det en ekstraomkostning, som gør det dyrere at lave grise,” siger han.

Han fortæller, at el-lastbiler endnu ikke er en mulighed for svinetransportører. Både fordi leveringstiden er lang, og det dertil kræver lang tid at gøre en lastbil klar til at køre med levende dyr. Men også fordi el-lastbiler vil kræve en opladning cirka hver tredje time.

”Der er mange ting, der konflikter, hvis køretiden bliver længere. Chaufførerne får eksempelvis en arbejdsdag, der er længere end det tilladte,” siger Lars Rosgaard.

Maskinforhandleren J. Hundahl, der forhandler New Holland fra lokationer i Thisted og Skive, bliver også ramt af afgiften. 

Medejer af Søren Hundahl, fortæller, at hans lokale vognmand, der kører meget for maskinforhandleren, bliver ramt af afgiften, hvilket bliver sendt videre til J. Hundahl.

”Vi får fragtet omkring 1500 maskiner om året. Det kommer til at koste os mellem 500.000-600.000 kr. i ekstra fragtomkostninger på et år,” siger han.

DI: Kilometerafgift er bedre for statskassen end klimaet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler