DI: Kilometerafgift er bedre for statskassen end klimaet

Fremfor en kilometerafgift bør politikerne tænke i lavere afgifter på grønt brændstof ifølge Dansk Industri.
Foto: Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard
af ritzau

Fremfor en kilometerafgift burde regeringen tænke i at sænke afgifter på den grønneste lastbiltransport og tillade mere gods på lastbilerne, mener Dansk Industri.

Ifølge branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen er en ny aftale om en kilometerafgift bedre for statens kasse end landets klimaregnskab.

”Kilometerafgiften, som regeringen foreslår, er indrettet efter at få flest mulig penge i statskassen, men ikke den største CO2-effekt, siger han.

”Den giver masser penge i statskassen, men den hjælper ikke klimaet ret meget.

”Derfor har vi foreslået en række alternative forslag, som rent faktisk hjælper klimaet men ikke gavner statskassen.

Dansk Industri foreslår blandt andet at fremrykke, hvornår lastbiler må blive længere og køre med mere gods. Derudover burde staten sætte penge af til ladestandere og give tilskud til grønne lastbiler.

Derudover burde regeringen skrue anderledes på afgifterne:

”Vi foreslår at hæve dieselafgiften, siger Karsten Lauritzen.

”Det vil gøre det dyrere at tanke diesel. Det vil også gøre, at de mange tyske lastbilchauffører, der tanker i Danmark, vil stoppe med det. Så skal vi ikke redegøre for CO2-effekten af deres grænsehandel ind mod Danmark.

”Et andet forslag, som vi har, er at afgiftsfritage grønne brændstoffer, som man putter i almindelige biler og diesel-lastbiler. De er afgiftsbelagte i dag og betaler fuld afgift på lige fod med sorte. Så hvis man fjerner afgiften, vil flere tanke grønt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler