Miljøorganisationer er nærmest usynlige i debatten om klimaafgift på landbruget
Miljøorganisationerne har svært ved at trænge igennem mediebilledet med deres budskaber i debatten om CO2-afgift på landbruget.
Det viser en ny analyse foretaget af Infomedia. Den har analyseret 4.500 artikler om debatten i danske redaktionelle medier udgivet mellem 1. januar og 11. marts i år med fokus på, hvem der kom til orde i medierne.
Resultatet er, at debatten i høj grad har været præget af politikere og landbrugsorganisationer som Bæredygtigt Landbrug og Landbrug og Fødevarer. Parter, som oftest er kritiske over for CO2-afgifter.
Miljøorganisationer som Danmarks Naturfredningsforening, der derimod er positivt stemt over for en CO2-afgift, har ikke fyldt meget. De optræder kun i 2,1 procent af artiklerne.
For landbrugsorganisationerne er tallet 25.
Mathias Kortegaard, der er Nordic Program Manager hos Infomedia og står bag analysen, har et bud på fordelingen.
Han peger på, landbrugsorganisationerne udgør en så stor del af kilderne, fordi der er tale om en sag, som landbrugsmedierne i høj grad har beskæftiget sig med.
”De giver i højere grad ordet til landbrugsorganisationer end for eksempel landsdækkende dagblade,” forklarer Mathias Kortegaard til Journalisten.