AgriWatch

Tomatproducent investerer 220 millioner i nye anlæg

Nye anlæg skal ifølge ejerleder være en vej for tomat- og grøntsagsproducenten at komme ind på det danske og svenske salatmarked med nye produkter, der vil falde i forbrugernes smag.

Foto: Janus Engel

Den største skandinaviske producent af tomater og andre væksthusgrøntsager, Alfred Pedersen & Søn, har store ambitioner om også at være Skandinaviens førende producent af færdiglavede salater.

Producenten vil i 2023 investere 220 mio. kr. i nye anlæg til dyrkning og produktion af salater til conveniencebrug, der har længere holdbarhed, er mere bæredygtige, og som er tilgængelige året rundt. Faciliteterne bliver ifølge virksomheden de første af sin slags i Europa.

Og ifølge manden bag tomatselskabet er pengene mere end godt givet ud.

”Vi har fra starten haft et konkret mål om at lave nogle produkter, der både er bæredygtige, kan produceres effektivt, og som er af bedre kvalitet end det, der er på markedet i dag. Og det synes jeg, vi er godt på vej med med denne investering,” siger Mads Pedersen, ejerleder i Alfred Pedersen & Søn, og tilføjer:

”Det er mange penge, men det er det hele værd. For med de nye anlæg og produktionsmåder er vi godt rustet til fremtidens salat- og grøntsagsmarked.”

Vil ind på dansk og svensk marked

De nye anlæg kommer til at producere salater med markant lavere vand- og energiforbrug end salatproduktionen i friland og lagerhaller, da de vil genbruge sol og spildvand til at opvarme faciliteterne samt anvende naturligt lys frem for vækstlys. Dermed vil klimaaftrykket være mindre end den gængse danske salatproduktion, som vil føre til mere holdbare salater og nye sorter, mener Mads Ulrik Pedersen.

Foto: Benjamin Nørskov
Foto: Benjamin Nørskov

For ham er det forhold, der vil give gevinst i sidste ende, når Alfred Pedersen & Søn skal sælge produkterne til forbrugerne.

”Vi kan se, at forbrugerne i stigende grad efterspørger conveniencesalater, der ikke er dyrket med pesticider og vasket med klor. Og det er vores forventning, at vi nu kan tilbyde nogle produkter, der falder i forbrugernes smag,” siger Mads Ulrik Pedersen og tilføjer, at detailhandlen og foodservice-sektoren også er positive omkring udsigterne til den nye salatproduktion.

Det er hans forventning, at de nye anlæg vil være spydspidsen til at komme ind på et dansk salatmarked med nogle produkter, der ikke er set før - og at Alfred Pedersen & Søn samtidig kan afsætte de nye produkter i Sverige, der er et centralt marked for virksomheden.

”Vi vil klart udnytte det ben, vi har i Sverige, for at komme ind i den svenske detailhandel med vores produkter,” siger han uden dog at ville uddybe, om der er konkrete aftaler med bestemte svenske butikker i støbeskeen.

Det er planen, at de nye faciliteter skal tages i brug 1. marts 2023, og at de nye salater kan høstes april måned samme år.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch)

Tårnhøje energipriser giver landets største gartneri ekstraregning på stort millionbeløb

Gartner forventer bedre tilstande til foråret

Fynsk tomatkæmpe ser vækstmuligheder i kraftværkers CO2

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch