AgriWatch

Beyond Meats salg falder på pris og på at være for woke

Salget falder hos producenten af alternativet til kød, og det skyldes både et opfattelsesproblem samt høje priser.

Foto: SHANNON STAPLETON/Reuters / X90052

Amerikanske Beyond Meat ligger 0,3 pct. lavere i formarkedet mandag, efter det kødfrie alternativ er kommet med salgstal for september.

Efter at have nydt godt af dobbeltcifrede vækstrater er salget af faldet 10,5 pct. i volumen i den 52 uger lange periode, der sluttede den 4. september ifølge data fra Information Resources, skriver Bloomberg News.

Joanna Parker, analytiker hos Information Resources, siger, at det især er højere priser, der ligger til grund for faldet:

”Proteiner, der var billigere på en pris-per-pund basis, gjorde sig klart bedre.”

Analytikeren bemærker, at semi-vegetariske forbrugere nu bare går efter mindre end den dyre ægte vare. For med en tårnhøj inflation er kunderne blevet mindre villige til at betale ekstra for kunstigt kød.

Hos Deloitte mener man, at branchen lider under et opfattelsesproblem. I juli blev 2000 forbrugere udspurgt, og der er sket et skred i troen på, at plantebaseret kød skulle være sundere og mere miljømæssigt bæredygtigt end kød fra dyr. Derudover har Deloitte også mistanke om, at markedet kan være mere begrænset end hidtil antaget med en voksende kulturel modstand mod at være for ”woke”, skriver Bloomberg.

Mere fra AgriWatch

L&F i svar til DLG: Det, I beder om, findes ikke

Interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer kan ikke umiddelbart imødekomme DLG’s ønske om et ændret medlemskab. Det, som grovvarekoncernen har ønsket, er ikke på hylderne, lyder det. Dermed skal der træffes et valg inden nytår.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch