AgriWatch

Aktien banket i bund: Havredrik giver milliardunderskud

Verdens største producent af havredrikke - svenske Oatly - øger salget, men underskuddet vokser endnu hurtigere.

Foto: Miriam Dalsgaard

Bundlinjen blinker ildrødt hos verdens største producent af havredrikke, den børsnoterede svenske koncern Oatly.

Oatly har netop offentliggjort regnskab for første halvår af 2022, og det fremgår, at underskuddet før skat er vokset 84 pct. til 1,2 mia. kr. Omsætningen er i samme periode øget med 20 pct. til 2,5 mia. kr.

Regnskabet understreger, at en stor del af gassen den seneste tid er gået af den grønne ballon, som i en årrække sendte aktiekursen hos selskaber som Oatly på himmelflugt.

Oatly blev børsnoteret 20. maj 2021 i New York, hvor selskabets aktier blev sat til salg for 17 dollars stykket og straks strøg til vejrs. Kursen nåede helt op i knap 29 dollars svarende til en markedsværdi i omegnen af 100 mia. kr.

Siden er kursen på Oatly-aktien raslet ned og har i dag fået endnu et tryk. Kursen svinger nu omkring 3,6 dollars svarende til et fald fra toppen på 88 pct.

Havredrik giver underskud på halvanden milliard

Oatly oplyser i regnskabet, at der har været stigende udgifter til blandt andet forskning og udvikling samt salg, markedsføring, fragt og administration.

Selskabets driftsresultat er det seneste kvartal forringet som følge af lavere bruttofortjeneste, højere omkostninger til medarbejdere og de stigende udgifter til blandt andet marketing og logistik.

Oatlys store underskud kan i høj grad tilskrives en aggressiv vækststrategi. I regnskabet oplyser selskabets adm. direktør Toni Petersson, at forventningerne til den finansielle udvikling for 2022 desuden påvirkes af krigen i Ukraine, Covid-19, inflationen og presset på logistikkæderne.

”I EMEA (Europa, Mellemøsten, Asien, red.) tager havremælk stadig markedsandele, og vi fastholder en stærk markedsposition og højt tempo. Vi vurderer dog, at den makroøkonomiske usikkerhed har påvirket, hvor hurtigt vi kan ekspandere vores distribution til foodservice (restauranter, kantiner mm., red.) og nye markeder samt, hvor hurtigt vi kan få nye forbrugere til at skifte fra mælk til plantedrikke. Det tager længere tid, end vi havde håbet,” erkender Toni Andersson.

I Asien hæmmes salget fortsat af coronarelaterede nedlukninger, som gør kunderne i foodservicesektoren forsigtige.

Oatly venter, at omsætningen for hele regnskabsåret vil vokse 24-29 pct. Selskabet offentliggør ikke forventninger til udviklingen i indtjeningen.

Oatly er langt fra den eneste producent af plantebaserede fødevarer, der nu bliver betragtet med mere kritiske øjne af investorerne. Aktiekursen på den amerikanske koncern Beyond Meat, der producere plantebaserede kødalternativer, er siden 2019 faldet fra 230 til 32

Arlas plantesatsning er fortsat tabsgivende

Oatly hiver to eksterne chefer ind i topledelsen

Mere fra AgriWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch