Topchef i Arla: Økologisk vækstmål er ikke længere realistisk

Inflationen forpurrer Arla Foods’ målsætning om at øge det økologiske salg. Salget er særligt udfordret i Skandinavien, mens det ser anderledes ud på andre markeder, fortæller Peder Tuborgh.
Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods | Foto: Joachim Ladefoged
Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods | Foto: Joachim Ladefoged

De store prisstigninger på fødevarer går ud over salget af økologiske varer som fløde, ost og mælk.

Det er tydeligt at mærke, lyder det fra Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods, der må se en anden virkelighed i øjnene end forventet. Forbrugerne vender sig mod alternativer, og det forhindrer mejerikoncernen i at nå egne økologi-mål.

”Der har været et fald i salget af økologi, og det er der, vi har været allerhårdest ramt - simpelthen fordi det er de allerdyreste produkter, vi har. Derfor er der mange forbrugere, som har valgt at sige, at de kan nøjes med konventionelle produkter,” siger han.

Arla forbereder økologisk fremstød ned gennem Europa

De seneste fire år er Arlas øko-salg vokset med 3-4 pct. årligt, og denne tendens forventede koncernen ville fortsætte. Det høje prispres har dog forpurret den målsætning, må direktøren erkende.

”Den er i hvert fald ikke realistisk lige nu,” konstaterer han.

”Vi må erkende at forbrugerne køber mindre dyre produkter og tage bestik af det, og det der foregår lige nu - men vi skal ikke ændre strategi på den lange bane. 2023 bliver sådan et mellemrum, hvor vi må erkende at verden ser helt anderledes ud.”

Skandinavisk fænomen

Efterspørgslen på billigere mejeriprodukter er steget i slutningen af 2022, mens forbruget bredt set har oplevet det største fald i ”generationer” ifølge Peder Tuborgh. I Europa er salget faldet med cirka 5 procent i forhold til 2021.

Udviklingen får den forventede vækstkurve for det økologiske salg til at lidt et knæk i Skandinavien. Anderledes ser det ud på nogle af Arlas øvrige markeder.

Arla har tidligere udset et stort potentiale for det økologiske salg i England, Tyskland og Holland, som indebærer en forventning om en vækst på 50 pct. frem mod 2026 på det britiske marked. Men prispresset har ikke samme effekt på de markeder, fortæller topchefen.

”Det danske og det svenske marked er kendetegnet ved, at økologien fylder rigtig meget. De er rigtig store markeder for os, men når vi kommer ud i landene uden for Skandinavinen, er økologien meget mere en niche, og derfor forventer vi ikke helt den samme effekt. Faldet i økologisalget, som vi ser lige nu, er meget mere et skandinavisk fænomen,” siger han.

Mens hver tredje solgte liter mælk i Danmark er økologisk, er det kun tilfældet for hver 10. liter mælk i Tyskland. Arla står sammenlagt for en tredjedel af alle solgte økologiske varer i de europæiske lande, som koncernen opererer i.

Skifter til konventionel

Arla oplyser ikke, hvor stor en andel økologi udgør af den samlede omsætning, eller hvor mange kilo økologisk mælk, der årligt produceres af andelshaverne eller eksterne leverandør.

Alligevel kom det frem i forbindelse med årsregnskabet, at mejerikoncernen ligger inde med ca. 100 mio. liter økologisk mælk i overskud i øjeblikket.

Arla har 100 millioner liter økologisk mælk i overskud

Overfloden af øko-mælken fik for nylig Arla til at tilbyde de økologiske mælkeproducenter en hurtigere omlægning til konventionel produktion. Således forkortede Arla opsigelsesvarslet for de økologiske andelshavere fra 12 til 3 måneder.

Formålet er ganske enkelt at mindske overskuddet af økologisk mælk, som lige nu anvendes i konventionelle produkter som alternativ. 

Arla forkorter overgang fra økologisk til konventionel produktion

”Forbruget falder på grund af det høje prispres, så vi er nødt til at gå ud til landmændene og spørge dem, om der er nogen, som vil konvertere. Det ved vi, der er, så vi vil se, at nogen omlægger, men vi vil stadig være verdens største producent af økologisk mælk,” sagde Tuborgh i forbindelse med årsregnskabet.

Arla er angiveligt klar til at rette op på ubalancen ved at sige farvel til omkring 50 økologer og 100 mio. kilo mælk i Danmark og Sverige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også