Arla taber retssag om "klimaneutral" mælk i Sverige

Retten i Sverige forbyder Arla at bruge udtrykket nul klimaaftryk og lignende påstande i markedsføringen af mejeriprodukter. Koncernen idømmes samtidig millionbøde.
Foto: Horst Galuschka/Ritzau Scanpix/AP
Foto: Horst Galuschka/Ritzau Scanpix/AP

Arla må ikke længere bruge udtrykket ”klimaneutral mælk” og lignende påstande i markedsføringen af mejeriprodukter.

Det har retten i Sverige netop afgjort, fremgår af en pressemeddelelse fra den svenske forbrugerorganisation Konsumentverket.

Vurderingen går på, at Arlas markedsføring er vildledende, fordi den giver indtryk af, at produktet ikke har noget CO2-aftryk, eller at virksomheden har kompenseret fuldt ud for den klimapåvirkning, som produktet har forårsaget, selv om det ikke er bevist, at det er sandt, fremgår det.

Arla Sverige er dermed blevet idømt en bøde og skal betale 1 mio. svenske kroner, svarende til ca. 650.000 kroner. Bøden er fremadrettet og kan pålægges, hvis virksomheden overtræder forbuddet i fremtiden. 

Arla dropper klimakampagne

I marts 2022 stoppede Arla med at beskrive sine mejeriprodukter som klimaneutrale, hvilket koncernen ellers havde gjort siden 2020.

Arlas beskrivelse af klimaneutrale produkter er sket på baggrund af en række projekter, hvor man beskytter regnskoven, hvor rationalet er, at den udledte CO2 fra Arlas produktion bliver optaget af skovene, som beskyttes mod fældning.

Der har dog været massiv kritik af kampagnen, som ifølge flere eksperter har en usikker klimaeffekt, mens medier har påvist, at dele Arlas klimaskove var nedbrændt, samt at der var påbegyndt skovrydning i andre.

Arla har sidenhen meddelt, at man har erkendt, at ”klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere”, hvorfor man håber på klare fælles retningslinjer på området.

Efter droppet klimakampagne: Arla efterlyser klare retningslinjer

Dengang efterlyste Arla fælles og klare retningslinger for, hvordan virksomheder kan markedsføre sine produkter og kommunikere klimatiltag ud, som alle parter anerkender og respekterer.

“Det er helt enkelt en uholdbar situation for os som virksomhed, og vi mener derfor, at der er brug for klare fælles retningslinjer, som alle parter anerkender og respekterer, så alle kan bruge kræfterne på klimahandling i stedet for at diskutere reglerne,” udtalte Jesper Skovlund, pressechef i Arla.

Ida Nyström, proceskonsulent i KO, mener, at rettens afgørelse i Sverige er god.

”Fordi mange forbrugere ønsker at handle med miljøet for øje, men kan have svært ved at kende et produkts CO2-fodaftryk. Det er derfor særligt vigtigt, at virksomhederne tager deres ansvar og ikke overdriver i deres reklamer,” udtaler hun i meddelesen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Landbrugshandlerne, der tinglyses, leveres af Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

For abonnenter