AgriWatch

Danish Agro skruer op for fokus på plantebaserede fødevarer

Med opkøbet af hampefrøvirksomheden Møllerup Brands i september har andelsselskabet Danish Agro indledt en offensiv på markedet for plantebaserede fødevarer. Koncernchef ser stor værdi for landmændene.

Henning Haahr, adm. direktør i Danish Agro | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix

Grovvareselskaberne står i kø for at lukrere på det stigende fokus på proteinrige afgrøder til både foder og fødevarer.

Det gælder også Danish Agro. I september annoncerede andelsselskabet købet af 70 pct. af selskabet Møllerup Brands, der dyrker, forarbejder og sælger hampefrø, som blandt andet bruges til fødevarer.

Og mere af samme skuffe er på vej, fortæller koncernchef Henning Haahr.

"Jeg er ret sikker på, at vi kommer til at udvide vores fokus på plantebaserede fødevarer. I første omgang handler det om at integrere Møllerup, hvor vi skal lære, hvordan vi får produkter ud på hylderne. Det er ikke noget, vi lærer over natten, men det er et arbejde, der er i fuld gang," siger han til AgriWatch.

Henning Haahr understreger, at købet af Møllerup har givet Danish Agro appetit på at gå mere aktivt ind i plantebaserede fødevarer. Det har eksempelvis svenske Lantmännen haft stor succes med som ejer af en stor fødevaredivision, der producerer blandt andet brød og morgenmadsprodukter af korn fra andelshaverne.

"Vi kommer til at gå dybere i værdikæden, men det kan også sagtens ske, at vi har et plantebaseret protein, som vi ikke selv går i detailhandlen med, men som vi bliver en stor leverandør af til de virksomheder, der gør det," siger Henning Haahr.

Han nævner som eksempel, at Møllerup leverer hamp til Arlas plantebaserede drik under brandet Jörd.

Arealet mangedobles

I samspil med øget fokus på plantebaserede fødevarer fylder udviklingen af planteproteiner til foder meget hos Danish Agro, da selskabet sammen med den øvrige danske foderbranche har forpligtet sig til at reducere importen af foder-soja med en tredjedel inden 2030.

Derfor forventer selskabet, at andelshaverne i stigende grad vil producere ærter, hestebønner, lupiner og lignende, hvor der i sortsarbejdet bliver arbejdet intenst med at øge proteinindholdet, så det kan konkurrere med soja.

"Her er en mulighed for at skabe værdi hos landmændene. Generelt synes jeg, at der er stor opbakning. Det er altid svært at skubbe i gang, fordi det er anderledes end at producere de normale afgrøder, man er fortrolig med," siger Henning Haahr.

Han fortæller, at Danish Agro har som ambition at sælge Møllerups produkter i de lande, hvor søsterselskabet Dava i forvejen er aktivt med salg. Det stiller krav til en markant øget produktion.

"Vi får mangedoblet vores areal af hampefrø i 2022 i forhold til 2021. En kortsigtet udfordring er at få sået nok, da vi jo kun har en høst om året."

Derudover kan der hentes vækst ved at udvide med andre produktgrene som eksempelvis chiafrø og hørfrø.

"Når vi går ind i udviklingssporet som med plantebaserede fødevarer, så er der en udfordring at tage tilpas mange skridt og ikke de forkerte. Fordelen ved at lave et opkøb er, at der er der er taget nogle skridt," konstaterer topchefen.

Andre eksempler

Danish Agro er ikke alene om at se proteinafgrøderne som et vigtigt strategisk fokus i de kommende år.

Også konkurrenterne fra DLG har sat sig store mål på området, fortalte Maja Skaaning, trader i DLG og projektleder af konceptet Growers Finest, tidligere på måneden til AgriWatch.

"Vi arbejder meget seriøst med hele det her område og ser det som et strategisk sats for os i fremtiden. Det er helt sikkert vores ambition at flerdoble produktionen i de kommende år. Det skal selvfølgelig følge efterspørgslen, men vi forventer, at den bliver ved med at stige," sagde Maja Skaaning og tilføjede:

"Begrænsningen bliver, hvad der er plads til i sædskifterne, og hvad vi kan give for det."

DLG jagter nye avlere af planteproteiner: Kan ikke følge med efterspørgslen

Et andet eksempel er grovvareselskabet Hornsyld Købmandsgård, der skal levere hestebønner til en ny stor fabrik til en værdi af 250 mio. kr. i Hedensted, som det hollandske plantebaserede handelsselskab Meelunie står bag sammen med danske investorer.

"Vi ser spændende perspektiver og synergieffekter i aftalen," sagde Henrik Hedegaard, adm. direktør i Hornsyld Købmandsgård, i forbindelse med annonceringen.

Mere fra AgriWatch

Friland mærker økoforbrugerne bremse op – midlertidigt

Forbrugerne har færre penge og vælger i stigende grad de billige løsninger, hvilket påvirker salget af Frilands økologi på kort sigt. På længere sigt er Danish Crown-datterselskabet fuld af fortrøstning - for der er stor villighed til at købe bæredygtigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

AgriWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FødevareWatch