Arla øgede omsætningen i første halvår

Omsætningen gik frem for andelsselskabet, som har mødt stor efterspørgsel på sine produkter i første halvår. Andelshavernes indtjening steg ligeledes.
Foto: Joachim Ladefoged/ERH
Foto: Joachim Ladefoged/ERH

Arla trodsede coronakrisen og kunne præsentere fremgang i omsætningen for 2020's første seks måneder.

Det meddeler andelsselskabet i det netop præsenteret regnskab for andelsselskabets første halvår.

Arla kunne således præsentere en omsætning, der nåede op på 5,4 mia. euro (40,2 mia. kr.) Det er en stigning sammenlignet med 2019's første halvår, som bød på en omsætning på 5,2 mia. euro (38,7 mia. kr.)

Arlaindtjeningen - som måler den værdi, Arla skaber per kg ejermælk - steg ligeledes fra 36,1 eurocent til 37,0 eurocent pr. kg. mælk i første halvdel af 2020.

Mælkeindvejningen var stort set uændret sammenlignet med halvåret året forinden. Andelshavernes mælkeindvejning steg en smule, mens indvejningen fra eksterne kilder faldt med 0,4 pct.

Den samlede mælkeindvejning er derved på 7 mia. kilo mælk.

"Det første halvår af 2020 har i sandhed været en særdeles usædvanlig tid, og jeg er meget stolt af vores medarbejdere, vores andelshavere og vores resultater. Covid-19 krisen er den alvorligste krise, jeg har oplevet som adm. direktør i Arla, og ligesom mange andre fødevarevirksomheder, har vi meget hurtigt skulle omstille vores produktion til at imødekomme markant ændrede spisevaner hos forbrugerne, efterhånden som de enkelte lande lukkede ned," siger adm. direktør i Arla, Peder Tuborgh, i pressemeddelelsen og fortsætter:

"Det lykkedes os lynhurtigt at kanalisere mælk fra vores foodserviceforretning til detailhandlen og sikrede dermed at kunne levere markant flere mejeriprodukter til madlavning derhjemme. Det viser, hvor robust og smidig vores forretning og andelsselskab er."

Arla kunne præsentere et resultat på 163 mio. euro (1,2 mia. kr.) for halvåret, hvilket er en resultatandel på 3 pct. af omsætningen.

Velkendte brands gik frem

Med nedlukningen af restauranter, caféer og kantiner oplevede Arla en tilbagegang på foodservice-forretningen. Dog steg salget af af traditionelle mejeriprodukter, da forbrugerne blev hjemme og selv lavede mad.

Ifølge Arla opvejede det øgede salg i detail tabet i foodserviceforretningen.

Den volumendrevne omsætningsvækst for strategiske brands steg med 10,4 pct., og produkter som Lurpak og Puck steg henholdsvis med 17,7 og 16,7 pct.

Den samlede volumenvækst steg med 3,3 pct.

Arlas internationale markeder gik frem med 22,1 pct. og er derved den største omsætningsvækst i fem år. Arlas internationale segment steg fra 839 mio. euro til 1024 mio. euro i 2020's første halvår.

Det var særligt Mellemøsten og Nordafrika, som bidrog til væksten.

I Europa, der tegner sig for 60 pct. af forretningen, oplevede Arla en samlede fremgang i omsætningen på 0,9 pct.

Usikkert 2020

Usikkerheder forbundet med coronakrisen og brexit vil spille ind for den anden halvdel af 2020 ifølge Arla.

Derfor skal Arla være beredt på at navigere gennem en global recession.

"Så vi skal fortsat være robuste og agile for at sikre, at Arla fortsætter med at være lige så solid og konkurrencedygtig, som den er i dag," siger Peder Tuborgh i meddelelsen.

Trods de usikre udsigter forventer Arla at nå en omsætning på 10,4-10,8 mia. euro (77,4-80,4 mia. kr.) for hele året. I 2019 var selskabets omsætning 10,5 mia. euro (78,1 mia. kr.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også