Dyrevelfærdsopgør sender landbrugsaktører på barrikaderne

Kommende stramninger af transportreglerne for dyr kan i værste tilfælde strande danske svinetransporter rundt om i Europa. Kritikken hagler fra flere sider mod den dyre foreslåede ”pseudo-løsning”. 
(ARKIV) | Foto: Lars Skaaning
(ARKIV) | Foto: Lars Skaaning

BRUXELLES – Det bliver startskuddet til en mere besværlig, dokumentationstung og grundlæggende dyrere fremtid, når danske chauffører i fremtiden skal gelejde smågrise og slagtesvin på ladet. 

Så meget står ifølge Niels Vinderslev allerede klart. 

Som adm. direktør i transportvirksomheden NV Randers Vinderslev har han i mere end 50 år arbejdet med grise- og dyretransporter i ind og udland. Et nyt udspil i Bruxelles tegner dog nu konturerne til nye hurdler fremadrettet, hvor man fra EU’s side ønsker at sætte nye og strammere krav til både transporttider og temperaturer. 

”Det bliver meget, meget mere kompliceret – og i værste tilfælde kan vi ende med at strande et sted,” siger Niels Vinderslev. 

Kort fortalt lægger det seneste EU-udspil op til, at almindelige dyretransporter fremover kun må køre 21 timer ad gangen. Hvis termometeret samtidig sniger sig op på over 25 grader vil den tid skulle skæres ned til ni, og stiger temperaturen til over 30 grader, skal turen indstilles til fordel for natkørsel. 

Lignende regler gælder om vinteren, hvor al transport fremadrettet skal forkortes ved temperaturer ned til minus fem grader. Og indstilles ved alt under. 

For Niels Vinderslev skal han blot vende et blade i en logbog for at finde eksempler på, hvor de nye regler kommer til at kollidere med virkeligheden. For få uger siden sendte han en transport til Serbien. 

”Der kunne vi jo se, at der stod minus 22 grader den ene dag, så vil man ikke kunne køre turen. Den næste stod der minus to, men det vil jo så betyde at vi ikke kan køre fuld tid – også selvom det for grisene ikke gør nogen forskel om det er minus to eller minus ti grader,” konstaterer Vinderslev. 

Niels Vinderslev er dog langt fra alene i sin bekymring. Allerede nu møder udsigterne til de nye begrænsninger kras kritik fra både landbruget og transportbranchen. Grundlæggende virker forslagene ”hastet” igennem, byrden ”unødigt omkostningstungt” og et katalog af ”pseudo-løsninger” på ikke-eksisterende problemer. 

Vil skabe ”endnu større kløft”

Da Europa-Kommissionens fødevarechef, sundhedskommissær Stella Kyriakides, torsdag indtog podiet i Berlaymontbygningen, var det med et simpelt politisk budskab: Efter at have stået uberørt hen i cirka 20 år, har EU’s centrale embedsværk officielt skudt gang i et dyrevelfærds-livtag med transport af dyr i Europa. 

Et opgør, der foruden et større fokus på temperaturen under transport samtidig fremadrettet skal skelne mellem almindelige dyretransporter og dyr til slagtning. Her vil almindelige dyretransporter fremover kunne køre i 21 timer uden hvil, mens transporter med dyr til slagtning får et loft på ni timer. 

Omfanget kommer ifølge Kommissionens egne estimater til at berøre rundt regnet 1,6 mia. dyr, der hvert år transporteres rundt mellem EU’s medlemslande – herunder fjerkræ, kvæg, får og svin. 

Meldingen fra Europa-Kommissionen kommer, mens eksporten af bl.a. slagtedyr generelt er blevet en guldrandet forretning. 

Alene i år er omkring 14,1 mio. smågrise at blev kørt over de danske grænser mod særligt Tyskland og Polen til opfedning, mens flere transportører sideløbende har genoplivet døde forretningsben med salg af voksne slagtesvin til de tyske og polske slagterier.

Hos Landbrug og Fødevarer hæfter man sig i dag ved, at de foreslåede regelstramninger blot vil skabe ”en endnu større kløft” mellem virksomheder, der arbejder professionelt med dyretransporter, og virksomheder ”der langt fra gør det godt nok set med danske briller”. 

Overordnet havde håbet været på et forslag, der ville sikre en ensartet håndhævelse og klarere regler for dyrevelfærden i EU, uddyber chefkonsulent i fødevare- og veterinærpolitik, Trine Vig Tamstorf, i en skriftlig kommentar til AgriWatch. 

”Desværre er det ikke tilfældet. Forslaget bærer derimod præg af at være hastet igennem, og der lægges mest af alt op til endnu flere regler og omkostninger for de virksomheder i EU, som allerede gør det godt,” skriver Trine Vig Tamstorf, der vurderer de foreslåede regelændringer ikke løser ”de grundlæggende udfordringer”, der nu er med dyrevelfærd under transport. 

”Forslaget er meget omfattende og omkostningstungt uden at det reelt garanterer, at alle lande fremover vil overholde reglerne. Det er ellers fuldstændig afgørende for at få det løft i dyrevelfærden, som vi ønsker, og som er formålet,” tilføjer hun. 

En ”pseudo-løsning”

I brancheorganisationen ITD, der bl.a. repræsenterer de danske transportvirksomheder, lægger adm. direktør Stefan K. Schou ikke fingrene imellem torsdag eftermiddag. Overordnet anerkender han, at der kan være ”fornuft i et eftersyn” af dyrevelfærden på vejene – Men; 

”Det virker som en pseudo-løsning, for hvis man virkelig mente, at man ville gå ind i dyrevelfærden og moderniseringen, så gik man efter at se på materiel, man transporter med,” siger Stefan K Schou. 

Selv henviser han til at f.eks. danske chauffører i dag har mulighed for at køre med vogne, der giver mulighed for intern temperaturregulering. 

”Man forsøger at finde ikke-løsninger på et ikke-problem, med indgreb, som baserer sig på tilgangen i Østeuropa og ikke med den teknologi, som vi faktisk har mulighed for i dag,” uddyber direktøren, der heller ikke tøver med at udråbe det nuværende udgangspunkt som ikke blot dårligt nyt for branchen. 

Hvis ikke der sker ændringer, vil det i ITD’s optik ikke blot kræve en markant omstilling, men en reel omkalfatring af fra infrastrukturen for hvilestalde til antallet af chauffører med kvalifikationer til at køre med levende dyr. 

”Man er nødt til at få noget realisme ind i dette her. Danmark er et stort landbrugsland, så jeg håber da, at den danske fødevareminister og resten af regeringen vil lægge sig i selen på dette her,” opsummerer Stefan K. Schou. 

”Hvis ikke bliver dette her alvorligt for både os som branche, men også den danske svineeksport, hvis vi ikke kan sælge så langt væk, som vi kan i dag.” 

Afviser kritik

Hos Europa-Kommissionen afviser man i dag overfor AgriWatch at forholde sig til, hvorvidt de kommende regler reelt vil stille de danske landbrugs- og transportaktører ringere. 

Overordnet henviser kommissær for sundhed og fødevarer Stella Kyriakides i stedet til, at reglerne ifølge Kommissionens undersøgelser står til at forbedre vilkårene i vognen. 

”Dette kommer til at gøre en anseelig forskel for velfærden for dyr,” fastslår hun til AgriWatch. 

Tilbage hos Niels Vinderslev og RV Randers Vinderslev hæfter man sig ved, at marginalerne kan være vigtige i transportbranchen. En enkelt time eller to kan være forskellen på at nå en kunde eller være fanget i en hvilestald – i hans optik – uden grund. 

”Vi har nogle kunder, der er 22-23 timer væk. Dem kan vi ikke køre til, hvis dette bliver virkelighed – så skal dyrene ligge på hvilestation, men så kommer udfordringen: Hvor skal man så finde den plads, når stationerne er placeret ud fra 24 timers kørsel,” siger han. 

”Så kan dyrene ligge der i 24 timer, hvorefter vi kan køre dem en time – men kan det give mening?” 

Der er fortsat lang vej for Niels Vinderslev og den resterende transport og landbrugsbranche reelt skal forholde sig til revisionen af transportreglerne. 

Forude venter nu forhandlinger internt i EU’s to lovgivende forsamlinger – Europa-Parlamentet og EU’s ministerråd – inden parterne officielt kan sætte sig sammen i de afsluttende forhandlinger. 

Den præcise dato er ukendt, men kan i visse tilfælde strække sig over 12 måneder. 

AgriWatch har torsdag eftermiddag forsøgt at indhente kommentarer fra minister for landbrug-, fødevarer- og fiskeri, Jacob Jensen (V), om ministerens holdning til forslagene og regeringens udgangspunkt for de videre forhandlinger.

Dette har ikke været muligheden indenfor deadline af denne artikel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også