Ungdomsbevægelse bruger L&F-logo som greb i satirekampagne

Fødebrug & Landvarers talsperson frygter ikke et søgsmål. Landbrug & Fødevarer har ”ikke rigtig nogen sag”, lyder det. 
På afstand ligner plakatens logo til forveksling Landbrug & Fødevarers. | Foto: Anne Kvist
På afstand ligner plakatens logo til forveksling Landbrug & Fødevarers. | Foto: Anne Kvist

Medlemmer af interesseorganisationen Den Grønne Ungdomsbevægelse lancerede tidligere på dagen en kampagne, der skal sætte spot på den omstilling af landbruget, de mener, er nødvendig. 

Argumentet for Christian Fromberg, klimaaktivist, medlem af Den Grønne Ungdomsbevægelse og talsperson i kampagnen Fødebrug & Landvarer, er, at landbrugets egen interesseorganisation, Landbrug & Fødevarer, ikke selv løfter opgaven. 

Fødebrug & Landvarer: Unge laver ny interesseorganisation

”Vi står over for enormt mange kriser i landbruget, om det så handler om klima, miljø, centralisering eller gældsspiraler,” siger Christian Fromberg og tilføjer: 

”Vi synes ikke, at Landbrug & Fødevarer præsenterer nogle svar på de kriser, og Fødebrug & Landvarer er et forsøg på at udstille det og komme med en alternativ vision, som kan levere ansvarlige løsninger for landmænd, lokalsamfund, miljø og natur.” 

Som blikfang har kampagnens bagmænd tapetseret de offentlige rum flere steder i landet i dag, mens der i de kommende uger vil komme flere tiltag på banen, såsom annoncer og kampagnevideoer. 

Landbrug & Fødevarer har ikke ønsket at kommentere på kampagnen og dens brug af logoet eller kritikken af organisationen. 

Til kampagnen gør Fødebrug & Landvarer brug af et logo der til forveksling ligner Landbrug & Fødevarers blågrønne uendelighedstegn Christian Fromberg mener dog ikke, at det burde blive et problem, bl.a. fordi kampagnen ifølge ham er satire.

”Jeg tror, at det vil være en lidt dårlig PR-sag for dem (L&F, red.), hvis de prøver at lægge sag an mod os. Det kender man jo fra andre sager, at når man prøver at dysse nogen ned, så bliver det egentlig bare en større sag. Men jeg tror også, at vi er dækket ind lovgivningsmæssigt, for der er ret vide rammer for brug af satire i Danmark,” siger han. 

Kampagneplakaterne og Fødebrug & Landvarers hjemmeside er dog ikke tydeligt deklareret som satire. Christian Fromberg fastslår dog, at der er tale om satire, og at der derfor ikke burde kunne opstå nogle juridiske problemer for Den Grønne Ungdomsbevægelse. 

Er du bekymret for, at der alligevel skulle blive nogle konsekvenser?

”Vi har da tænkt tanken, men jeg tror, at både fordi de (L&F, red.) ikke rigtig har nogen sag, og fordi det ville være en enormt dårlig sag for dem at lægge sag an mod os offentligt, ikke er noget, vi skal bekymre os så meget om,” svarer Christian Fromberg.

”Men ellers kunne det også være rigtig sjovt, og så ville vi få en masse på opmærksomhed på sagen,” tilføjer han. 

Kommunikationsfaglig: Inden for skiven

Det kan vise sig at være en ”klassisk og kreativ aktivistisk kampagne”, vurderer Eva Svavars, partner i PR- og kommunikationsbureauet Lead Agency, over for vores søstermedie Kforum

”Den kan de kun kan lave, fordi de er en bevægelse af frivillige ildsjæle. De er født med aktivismen og har ikke millioner til at købe annonceplads for. Så det er et aktivistisk greb at være provokerende og smart,” siger hun til mediet. 

Hun vurderer, at kampagnen er inde for skiven af, hvad den type af organisationer, har gjort historisk.

Dog vurderer Eva Svavars, at ungdomsbevægelsen tager en chance.

”Det er ulovligt at bruge andres logo, det kan man køre en sag på. Men det er hele kampagnens greb, og det har jo den effekt, at vi taler om det nu blandt andet. Så det lykkes jo i en eller anden grad at få opmærksomhed.”

Fem omstillingsprincipper

Kampagnen er baseret på fem principper, der skal bidrage til det, Den Grønne Ungdomsbevægelse mener, er den nødvendige omstilling af sektoren.

Det indebærer en halvering af den danske husdyrproduktion, et større fokus på produktion af plantebaseret mad, ”ansvarlig” dyrkning af jorden, ordentlige økonomiske forhold for landmænd, styrke værdikæden i sektoren og sikre beskæftigelse i landbruget samt færre storlandbrug. 

Helt konkret foreslår Fødebrug & Landvarer-kampagnen en jordreform, grøn jobgaranti for fødevareerhvervene, et uddannelses- og forskningsprogram i sektoren, en klimaafgift på landbruget og at man fjerne moms på lokalproduceret frugt og grønt for at nå i mål med principperne. 

”Kampagnen er en del af et større arbejde, hvor vi i Den Grønne Ungdomsbevægelse er ved at skrive en visionsbog for landbruget. Vi har været i snak med en masse landmænd, forskere og har læst en masse rapporter, så det er politikker, som senere hen vil blive udfoldet meget mere,” siger Christian Fromberg. 

Han peger på de ind til videre fem præsenterede forslag som ”fem store tiltag”, som Den Grønne Ungdomsbevægelse ser som værende ”afgørende for en større strukturel omstilling af landbruget”. 

Kampagnen løber ifølge Christian Fromberg ind til landbrugssektoren bliver pålagt en CO2-afgift.

”Så den kommer nok til at løbe nogle måneder,” siger han. 

Brug af L&F-logo er inden for skiven: ”Man må godt gøre grin med tingene”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også