Overblik: Læs om de nye regler for data-håndtering i EU
Data er fremtidens guld. Men hvem skal have rettighederne til de uendelige mængder af data, som produceres hver eneste dag i landbrug, agroindustri og omkringliggende virksomheder?
Forleden nåede repræsentanter for EU-systemets to lovgivende forsamlinger – Europa-Parlamentet og ministerrådet – officielt til enighed om EU’s længe ventede dataforordning.
AgriWatch har i en række artikler sat spot på de nye muligheder for forretning i data-havet. Men også de udfordringer, der ligger for virksomhederne, når brugerne fremover får ret til deres data.
EU blåstempler omfattende datalov
Selv pegede embedsværket i Europa-Kommissionen i fjor på, at de nye regler vil øge EU’s bruttonationalprodukt med 270 mia. euro – rundt regnet 2 billioner kroner – inden 2028.
Dansk EU-forhandler: Nye dataregler kan give danske landmænd forspring på ”golden standard”
Meget forsimplet sigter den europæiske Data Act — på dansk kaldet ”Dataforordningen” — efter at øge tilgængeligheden og rettighederne for danske virksomheder til de millioner af produktionsdata, der hver dag skabes i europæiske virksomheder.
I praksis vil det betyde, at virksomheder, der f.eks. køber nye pumpesystemer til f.eks. en gyllespreder ikke blot får en pumpe. De vil også få krav på alle data, som pumpen genererer på ethvert tidspunkt – i hele sin levetid.
Samtidig står mængden af industridata til at eksplodere. Estimater peger på en stigning i mængden af genereret data fra 33 zettabytes i 2018 til 175 i 2025.
Nye datakrav lurer for landbrugsindustrien: ”Det er intet mindre end en revolution”
Her har blandt andet Dansk Industri tidligere peget på, at forretningshemmeligheder vil kunne være på spil, når kunder fremover får 100 pct. råderet over alle oplysninger forbundet med produkter, de har købt.
Opgør med datarettigheder varsler gylden mulighed for danske landmænd
En af de virksomheder, der har udtrykt ønske om at gøre data til en forretningsmulighed, er Basf:
Kemikoncern øjner muligheder i data som nyt forretningsområde
Også Arla har med deres nyt klimadatabase øjnet kommercielle muligheder:
Arla øjner stort potentiale i salg af datadrevet ”klimamælk”: Et kæmpe aktiv
Relaterede artikler
EU blåstempler omfattende datalov
For abonnenter