Nyt studie: Forbrugere vægter dyrevelfærd over bæredygtighed
Dyrevelfærd betyder mere end bæredygtighed, når forbrugerne køber mejerivarer og kød.
Det viser et nyt europæisk studie, der netop er blevet offentliggjort i tidsskriftet Food Quality and Preference og har været ledet af forskere fra en række forskellige, europæiske universiteter ifølge mediet Foodbev.
I alt har 3192 deltaget i undersøgelsen, hvor de er blevet bedt om at vurdere betydningen af i alt 18 faktorer i forbindelse med indkøb af kød og mejeriprodukter på en skala fra et til fem, slet ikke vigtigt til ekstremt vigtigt.
Blandt faktorerne var blandt andet smag, friskhed, sund kost, pris, forarbejdning og altså dyrevelfærd og bæredygtighed - og her vægtede dyrevelfærden altså over sidstnævnte på tværs af de i alt fem europæiske lande, som studiet blev foretaget i.
”Vores undersøgelse fremhæver det komplekse samspil mellem faktorer, der påvirker forbrugernes adfærd, når de køber kød eller mejeriprodukter. Forbrugerne angav, at information relateret til dyrevelfærd, fødevaresikkerhed samt sundhed og ernæring var vigtigere end miljømæssig bæredygtighed, når de traf valg om fødevarer,” udtaler Andy Jin, medforfatter og seniorlektor i risikostyring ved University of Portsmouth, til mediet.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)
Relaterede artikler
Lidl investerer milliarder i den britiske svinesektor
For abonnenter
Danpo oplever fornyet efterspørgsel på dyrevelfærd
For abonnenter