L&F udvikler ny økologistrategi med fokus på eksport

Målet er at værne om Danmarks økologiske førertrøje på fødevarefronten, og strategien indebærer blandt andet større effektivitet samt mere eksport og synlighed.
Strategien skal blandt andet skabe større synlighed og effektivitet inden for økologien. | Foto: PR/Landbrug & Fødevarer
Strategien skal blandt andet skabe større synlighed og effektivitet inden for økologien. | Foto: PR/Landbrug & Fødevarer

Brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer har i regi af branchefællesskabet for Økologi udviklet ny strategi med henblik på at styrke Danmarks position som foregangsland inden for bæredygtig, økologisk produktion. 

Det skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse. 

”Uanset om du dyrker planter, producerer mælk eller har økologiske grise som jeg selv, så er økologien en fælles platform, som vi har opbygget gennem årtier. Landbrug & Fødevarers økologisektion repræsenterer det største antal økologiske producenter, og jeg håber og tror på, at langt de fleste vil kunne se sig selv i den nye strategi,” udtaler Hans Erik Jørgensen, formand for økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, i meddelelsen.

Strategien har samtidig til formål at skabe bedre forretningsmuligheder for branchefællesskabet Økologis omtrent 1400 landmandsmedlemmer og medlemsvirksomheder, der ifølge brancheorganisationen tegner sig for 80 pct. af det samlede, økologiske salg i Danmark.

Mere ressourceeffektivitet

Udgangspunktet for den nye strategi er økologiens rolle i den grønne omstilling, fortæller Landbrug & Fødevarer videre. 

Et mål er blandt andet at styrke ressourceeffektiviteten på de økologisk dyrkede markeder med 5 pct. på samme input - noget, der vil gavne klimaet såvel som øge produktionen af danske, økologiske fødevarer, mener formand Hans Erik Jørgensen.

”På lige fod med resten af fødevareerhvervet arbejder vi for at nedbringe vores klima- og miljøaftryk, og det kan den her målsætning hjælpe os med. Det kræver, at landmændene har adgang til den viden og de værktøjer, som er nødvendige for at nå målet, og her vil vi gøre, hvad vi kan for at hjælpe dem,” udtaler han.

Det er ligeledes ambitionen, at forbedre den økonomiske robusthed ude på de økologiske bedrifter og gøre Danmark til nettoeksportør af økologiske fødevarer, uddyber formand i Virksomhedsforum for Økologi i Landbrug & Fødevarer, Leif Friis Jørgensen: 

”Vi oplever stor interesse for dansk økologi ude i verden, og det potentiale skal vi bestemt udnytte til gavn for de økologiske virksomheder og landmænd. Nu forpligter vi hinanden i Landbrug & Fødevarer på at lave mindst tre økologiske eksportfremstød om året, og det er jeg stolt af. Samtidig har vi også en opgave med at få skiftet noget import af økologiske fødevarer ud med danske produkter,” udtaler han. 

Det - kombineret med en styrkelse af forbrugernes kendskab til dyrevelfærdstiltag i økologien - kan, siger Hans Erik Jørgensen, være med til at styrke Danmarks internationale konkurrenceevne på det økologiske område såvel som på det danske hjemmemarked. 

”God dyrevelfærd er helt centralt i den økologiske produktion. Det giver sig da også udslag i, at økologer ligger på det højeste niveau i forhold til dyrevelfærdsmærket, men vi kan godt blive endnu bedre til at fortælle forbrugerne om de forhold, vi tilbyder dyrene. Vi skal i endnu større grad også sikre høj sundhed og velfærd, ligesom vi blandt andet sætter fokus på at øge overlevelsesgraden hos de økologiske husdyr,” udtaler formanden.

(Denne artikel er bragt af AgriWatchs søstermedie FødevareWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også