Supermarkedskæde hæver betaling til britiske mælkeproducenter
Den britiske dagligvarekæde Sainsbury’s vil fremover årligt investere 6 mio. pund i producenterne, der forsyner butikskæden med mælk, svarende til en investering på 52,2 mio. kroner.
Det skriver mediet Farming UK.
Af millioninvesteringen vil 37,4 mio. kr. gå til at hæve literprisen på mælk med 1 penny, svarende til en stigning på 9 øre. per liter. De resterende millioner vil blive brugt på bæredygtighedsbonusser til de britiske landmænd, der hjælper butikskæden med at nå mål om f.eks. CO2-reduktioner.
”Vi anerkender det ansvar, vi har som detailhandler for at støtte landmændene og behovet for kontinuerlige investeringer i denne sektor,” siger Gavin Hodgson, landbrugdirektør hos Sainsbury’s, der ser, at mejeriindustrien bliver stadig mere udfordret.
Tiltaget kommer efter landbrugets fagbevægelse, NFU, for nyligt advarede om at én ud 10 mælkeproducenter sandsynligvis vil stoppe produktionen inden 2025.
Flere britiske mælkeproducenter stopper efter skarpt fald i mælkepris
Sainsbury’s droppede tidligere på året Arla som leverandør til kædens private label-mælk til fordel for den tyskejede konkurrent Müller. Fra februar 2024 vil Arla dermed kun sælge egne mærkevarer fra hylderne i Storbritanniens andenstørste supermarkedskæde.
Relaterede artikler:
Arla mister betydende detailkunde på stor kategori
For abonnenter
Efter fire kraftige nedture: Mejeribørs tager trin op
For abonnenter