Tysk supermarked laver forsøg med "klimapriser"

I kæden Penny vil prisen på udvalgte varer afspejle klimaomkostningerne ugen ud, og derved vil prisen på pølser, ost og yoghurt stige.
Foto fra hylderne i Penny, hvor wienerpølserne er en af de varer, der er steget i pris under forsøget. | Foto: Annegret Hilse/reuters/ritzau Scanpix
Foto fra hylderne i Penny, hvor wienerpølserne er en af de varer, der er steget i pris under forsøget. | Foto: Annegret Hilse/reuters/ritzau Scanpix

Samtlige 2.150 butikker i den tyske discountkæde Penny har kastet sig ud i et prisforsøg ugen ud.

I stedet for normale, lave priser på kød, ost og youghurt - i alt ni varer - vil priserne i stedet afspejle ”den sande pris for varen, når man medregner CO2-udledning, vandbrug, påvirkning af miljøet og sundheden”.

Det skriver den britiske avis The Guardian.

Den nye pris er udregnet på baggrund af de udvidede faktorer i et samarbejde mellem to universiteter: Nuremberg Institut for teknologi og Greifswald Universitet. 

Konkret er prisen på en pakke wienerpølser steget fra 3,19 euro to 6,01 euro, svarende til en prisstigning fra 23,77 kr. til 44,7 kr.

”Vi ønsker at skabe øget bevidsthed om den skjulte miljømæssige omkostning ved dagligvarer,” udtaler den tyske discountkædes driftsdirektør, Stefan Görges til tyske medier ifølge The Guardian.

(Denne artikel er leveret af AgriWatchs søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Det nye partnerskab i Vendsysel vil håndtere 800.000 tons biomasse om året. | Foto: Christian Falck Wolff

Nyt biogas-samarbejde søger om udvidelse

For abonnenter

Listen med landbrugshandler over fem millioner leveres dagligt via Resights. | Foto: Mikkel Kjær

Her er de seneste landbrugshandler

Læs også