Landbrugskoncerns brandede produkter vinder større indpas
![Foto: PR Goodvalley](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12974646.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Goodvalley%2520pigsred.png)
Goodvalleys eget brand af svinekød stiger støt i popularitet i Polen.
I lanceringsåret 2019 afsatte landbrugskoncernen 940 ton svinekød med Goodvalley-mærkat, mens der i 2020 blev solgt 2440 ton fordelt ud i over 12.000 polske forretninger.
Igen i 2021 tager salget af markant hop frem, viser det seneste regnskab. Således solgte landbrugskoncernen med svineproduktion i Polen, Ukraine og Rusland over 4000 ton - en stigning på 65 pct.
Goodvalley ønsker ikke at stille op til interview med AgriWatch, men i regnskabet fremgår det, at forventningen til mærkevarerne er en fortsat vækst.
”Vi fortsatte med at udvide vores mærkevarekategori og investerede i markedsføringskampagner og bredere distribution i hele Polen, hvilket resulterede i et accelereret salg i 2021. Vi forventer, at den positive udvikling vil fortsætte,” lyder det.
Goodvalley producerer årligt 1,4 mio. svin fordelt på 37 bedrifter i landene Polen, Ukraine og Rusland. Dertil er der 41.000 hektar jord.
Russiske udfordringer
Efter et 2020, der bød på et dundrende underskud på 89 mio. kr., kom Goodvalley tilbage til de sorte tal i 2021.
Årsresultatet for det seneste år lød således på 49 mio. kr. - det kommer af en omsætning, der landede på 1,46 mia. kr. Driftsresultatet faldt i samme periode med 26 pct. til 232 mio. kr.
Tallene kan dog komme til at se væsentligt anderledes ud i fremtiden.
I den forgangne uge kunne Landbrugsavisen beskrive, at landbrugskoncernen arbejder på at afhænde sine russiske aktiviteter, der udgøres af 6000 hektar jord og en produktion på 130.000 svin.
Ifølge Finans har Goodvalley derfor en kvart milliard i klemme i landet, der ellers har været en profitabel forretning for selskabet.
Goodvalley blev etableret i 1994 og har over 2200 ansatte.